Mobiliteit handelskernen ook politiek thema

Mobiliteit speelt een grote rol bij het definiëren van ‘bruisende’ of ‘levendige’ kernen. Dat het plots ook een verkiezingsthema zou worden, is toch wel verrassend. We kunnen niet voorbij aan de vaststelling dat er tussen politieke wensbeelden en de realiteit van de dag vaak een grote kloof zit. Een kijk op mobiliteit en politiek vanuit onze pijler Citymarketing en Centrummanagement, door de ogen van CEO Jan Boots.

Een diversiteit aan voertuigen

Mobiliteit is vaak de olifant in de kamer als we het hebben over ‘bruisende’, ‘levendige’ en wat voor kernen willen we allemaal. En net hier wringt al het schoentje. We kunnen niet voorbij aan de vaststelling dat er tussen politieke wensbeelden en de realiteit van de dag vaak een grote kloof zit. Auto’s, bussen, (bak)fietsen, moto’s en steps dienen allen een plaatsje in de (drukke) stad te veroveren.

En plots werd mobiliteit ook een verkiezingsthema. Niet dat het thema plots opdook, maar dat het de hoofdinzet zouden worden in verschillende lokale campagnes is toch wel verrassend. Of het nu gaat over zones 30, autovrije kernen, trajectcontroles of overijverige parkeerwachters; het is vandaag overduidelijk voorwerp van controverse. 

Kernen als kloppend hart

Blijkbaar gaan beleidsmakers ervan uit dat de klant of inwoner altijd op zoek is naar beleving, maar zelden wordt er gepeild naar de echte reden van een bezoek aan een handelskern of - bij uitbreiding - voorzieningenkern. Uit onderzoeken blijkt immers dat het hoofdmotief om een handelskern te bezoeken in vele gevallen niet het ‘shoppen’ is. We hebben het dan niet over de grotere centrumsteden als Antwerpen, Gent, Hasselt of Brugge, maar over de vele kleinere provinciesteden.

Uit diverse passantenbevragingen die we in 2023 uitvoerden, blijkt immers dat de meerderheid van de bezoekers komt voor terugkerende verrichtingen zoals dagelijkse boodschappen, het werk, opleiding, sport en dienstverlening. En natuurlijk wordt er ook ‘geshopt’, maar minder frequent en vooral op andere momenten, bijvoorbeeld tijdens de weekends.

Uit dezelfde onderzoeken blijkt ook dat de meerderheid van de bezoekers uit de eigen gemeente afkomstig is. Dit kan uit het centrum zijn of uit de deelgemeenten. Bovendien komt 61% minstens één keer per week, maar is de gemiddelde verblijfsduur voor 80% maximum twee uur.

Dus aan de vooravond van een nieuwe legislatuur loont het zeker de moeite om eens een grondige oefening te maken over de rol die onze kernen kunnen en moeten spelen.

Runshoppen versus funshoppen

Niet alles is fun of beleving. We moeten er rekening mee houden dat klanten en bezoekers hun kernen opzoeken omdat ze er wonen en niet omdat ze uitzonderlijk zijn. Als we dat in kaart hebben gebracht, kunnen we er een laagje ambitie aan toevoegen. En dan mag het ook gezellig zijn.

Als slotsom kunnen we stellen dat iedereen gebaat is met veilige en leefbare kernen, maar dat we in een verkaveld land als Vlaanderen wel nog lange tijd afhankelijk gaan zijn van de wagen. We moeten de wagen dus niet diaboliseren, maar de juiste plek geven op het juiste moment. Op een doordeweekse uitgeregende dag in november is het verwachtingspatroon van een bezoeker totaal anders dan op een zomerse zaterdagnamiddag. Waarom niet meer flexibiliseren en de randvoorwaarden aanpassen aan de omstandigheden? Waarom staren naar een compleet lege winkelstraat tijdens de wintermaanden als we op dat moment misschien ook wat kortparkeren kunnen toelaten in afwachting van de zomer?

Diezelfde beleidsmakers gaan er ook van uit dat we met z’n allen een werkzaamheidsgraad tegemoet gaan van 80% en we steunen dit. Kunnen we er dan ook bij stil staan dat de klant verandert en dat deze vlak voor sluitingstijd snel een boodschap wil doen om drie dagen later met vrienden een terrasje mee te pikken op een vrije dag? Daar ligt de kern van de politieke discussie. Misschien moeten we minder bekeren, maar op een meer pragmatische manier deze soms grillige klant bedienen? Het is zonneklaar dat de klant verschillende petten op heeft en dat zal in ‘voorzienige’ kernen ook niet snel veranderen.

Dus we begrijpen dat er meerdere strekkingen zijn die vandaag hun beslag krijgen in de politieke discussie, maar nadien is het wel tijd voor een grondig huiswerk en niet voor een stereotype benadering van onze kernen. Deze kern moet niet altijd bruisen, ze moet wel altijd leefbaar zijn, ook voor de ondernemers. Als uitsmijter voegen we er dan ook graag aan toe dat ondanks het ‘kernversterkend’ beleid van de laatste jaren er meer en meer diensten, winkels en andere voorzieningen opduiken buiten de kernwinkelgebieden, op invalswegen, in de ‘tussenstad”? Hoe zou dat komen? Daarover graag de volgende keer meer.

Over CityD en CityD-WES group

CityD-WES group verstrekt onafhankelijk advies aan organisaties, bedrijven en besturen en opereert vanuit twee merken CityD en DataD.

CityD versterkt de lokale en regionale dynamiek op basis van gericht onderzoek, heldere visies, strategie en een uitvoerbaar maatregelenpakket. Met ons werk richten wij ons op Citymarketing en Centrummanagement, Handel en Horeca, Ruimtelijke Economie, Toerisme en Vrije Tijd, Vastgoed en Gebiedsontwikkeling. Ons ultieme doel is om jouw en onze omgeving aantrekkelijk te maken voor bewoners, bezoekers én bedrijven.

DataD is expert in marktonderzoek en marktstrategie. Met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gaan we verder dan data en leveren we heldere inzichten in marktsegmenten en in het gedrag van consumenten/klanten. Deze inzichten vertalen we in actiegericht advies. DataD maakt bedrijven en organisaties “marktgedreven”. We zorgen ervoor dat u uw klant, concurrent en omgeving beter leert kennen. Dat u uw producten of diensten perfect afstemt op de wensen van de markt. Dat u uw bestaande afzetmarkten verder uitbouwt en nieuwe markten aanboort. Kortom, DataD zet uw uitdagingen om in kansen.


Ook geïnteresseerd in oplossingen op maat voor jouw mobiliteitsvraagstukken of in informatie over kernversterking en lokale economie? Wens je meer te weten over onze pijlers Citymarketing en centrummanagement en Handel en horeca en de ondersteuning die we je met ons merk CityD kunnen bieden? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!

Hoe CityD beleidslijnen voor het lokaal beleid ziet

De economische principes uit het Vlaams Regeerakkoord worden vertaald naar het lokaal beleidsniveau. Jan Boots, CEO van CityD, vult beleidslijnen aan met suggesties en voorbeelden. We doen dit vanuit onze kennis met stedelijke dynamiek. Welkom in de dynamische stad!

CityD en VVSG doen onderzoek naar budget en bezettingsgraad diensten economie

De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en CityD stelden de resultaten voor van het onderzoek waaraan 241 steden en gemeenten deelnamen. We peilden naar diverse facetten binnen diensten economie. De resultaten zijn op zijn minst opvallend te noemen, met werkpunten, maar ook een hoopvolle evolutie.

CityD ondersteunt Rwanda met stedelijke ontwikkeling en toerisme

Rwanda is een economisch snel groeiend land in hartje Afrika. CityD ging met de steun van FIT (Flanders Investment & Trade) ter plaatse ontwikkelingsvisies voor stedelijke ontwikkeling en toerisme toelichten. De uitbreiding rond Kigali en het WK Cyclism 2025 vraagt onze expertise op vlak van uitgiftebeleid, gebiedsregie en duurzaam (fiets)toerisme .

Visie detailhandel Oostende

Oostende, een kuststad met een naam als een klok én shoppingstad. CityD onderzoekt over de grenzen van de beleidsdomeinen heen hoe de toekomst van de detailhandel eruit moet zien. Met een ruimtelijke invalshoek (vernieuwd decreet IHB) en rekening houdend met inwoners, verblijvers en bezoekers wordt vanuit analyse een heldere visie en concreet actieplan uitgewerkt.

Opinie: Huurprijzen voor handelspanden dalen terwijl het KI stijgt. Klopt dat wel?

Hoe bepaal je de huur van een handelspand in tijden waarin leegstand veel handelscentra domineert? Kan je het jaarlijks indexerende kadastraal inkomen nog gebruiken als maatstaf? Kirsten, Mathias en Jan van CityD verzamelden inzichten en geven aan hoe je leegstand kan bestrijden.

CityD en Platform Binnenstadsmanagement bouwen via bordspel aan een sterke binnenstad

CityD is partner van het Platform Binnenstadsmanagement dat Nederlandse en Vlaamse steden en gemeenten samenbrengt rond binnenstedelijke thema’s. Hoe ga je open en eerlijk in gesprek over de samenwerking in jouw binnenstad? We testen deze samenwerking op interactieve en speelse wijze uit met het bordspel ‘Bouwen aan een sterke binnenstad’!

Zomer netwerken: bouw samen sterke bedrijventerreinverenigingen!

Bedrijventerreinverenigingen brengen zowel voor het lokaal bestuur als voor de bedrijven zelf heel wat voordelen. CityD helpt je graag met de uitwerking. Ga deze zomer alvast netwerken! Ook wie een dossier voor bovenlokale gebiedsregisseurs bij VLAIO wil indienen, kan op onze ondersteuning rekenen. We wensen je een fijne zomer en kijken ernaar uit om samen te werken aan een sterk en verbonden bedrijventerrein! ☀️

(Weers)onafhankelijk duiken we de zomer in!

Krijgen we een typisch Belgische zomer of zullen we kunnen genieten van zon en strand? Daarop kunnen we je geen antwoord geven, maar gelukkig wel op andere onderzoeksvragen. Met onze merken DataD en CityD gaan we graag voor jou aan de slag, tijdens of na de zomer. We wensen je een deugddoende vakantie!

Gebiedsregie in Houthalen-Helchteren

Voor de bedrijventerreinen Europark en Centrum-Zuid organiseerde CityD in Houthalen-Helchteren twee workshops. Op basis van de input uit de workshops worden gebiedsgerichte acties opgesteld. De acties worden samen met en voor de ondernemers uitgewerkt, want gebiedsregie op een bedrijventerrein doe je samen.

CityD in jury Tungri Awards in Tongeren

Tongeren zet lokale ondernemers in de schijnwerpers en huldigt hen voor hun werk en inzet. CityD, die de dienst lokale economie adviesgewijs ondersteunt, zetelt in de jury. De Tungri Awards worden op 24 oktober 2024 uitgereikt. Een zaak nomineren voor één van de vier categorieën kan nog tot 31 juli.

Perslancering Citymarketing Eeklo

Het citymarketingplan voor Eeklo werd aan de pers voorgesteld. CityD en Supermoon ontwikkelden via een participatief traject een gedragen visie omtrent de identiteit van Eeklo, bepaalden de merkessentie en positionering en werkten promotionele acties uit. Eeklo is een stad in beweging en Eeklo beweegt je! In onze blog lees je hoe we dit in praktijk brengen.

Op zoek naar een bedrijventerreinmanager? Dan ben je bij CityD aan het juiste adres!

Een duurzaam en toekomstbestendig bedrijventerrein? Niet enkel de invulling van de kavels staat centraal, maar ook de mogelijke synergieën tussen de bedrijven onderling. Een overkoepelende aanpak dus met een verbindende kracht: de bedrijventerreinmanager. De bedrijventerreinmanager van CityD is de juiste keuze!

Willebroek, waar CityD de beeldkwaliteit van de handelskern verhoogt en de samenwerking tussen handelaars versterkt

Willebroek wil haar handelskern versterken en alle handelaars beter later samenwerken. CityD kreeg de opdracht om afspraken te maken rond beeldkwaliteit en uitstraling en zal met de handelaars verbindende acties uitwerken, over de grenzen van taal en afkomst heen. Lees hoe we dit aanpakken.

Herbestemmingsdag (12.05.2024) wijst op het belang van herbestemmen als weg naar de toekomst

CityD onderzoekt via een herbestemmingsstudie welke nieuwe functies gebouwen kunnen krijgen. Dit doen we via een participatief traject samen met de opdrachtgever, belanghebbenden, omwonenden, experts en architect. Een nieuwe toekomst voor bestaande gebouwen, daar geloven we in!

CityD analyseert voor VLAIO de ruimtelijke en economische evolutie van publiek toegankelijke functies

VLAIO bouwt aan bedrijvige kernen van de toekomst. Welk beleid is er rond publieksgerichte functies nodig om weerbare handels- en/of voorzieningenkernen uit te bouwen? CityD analyseert het publieksgericht aanbod, toetst het bestaand beleid, onderzoekt ontwikkelingen en formuleert aanbevelingen.

CityD is partner bij de Dag voor de Binnenstad en de Week van de Samenwerking

Op 11 april 2024 werden Lier, Ede en Arnhem verkozen tot winnaars van het ‘Meest Inspirerende Binnenstadsproject’ tijdens de Dag voor de Binnenstad. CityD is jurylid bij de verkiezing en volgde ook de Week van de Samenwerking, twee initiatieven van het Platform Binnenstadsmanagement. De CityD-pijlers Centrummanagement & citymarketing en Handel & horeca sluiten hier naadloos bij aan.

CityD getuigt dat Samenwerken Werkt op de avond van de West-Vlaamse Winkelier

Tijdens de avond van de West-Vlaamse Winkelier riep CityD handelaars op tot meer samenwerking via de keynote ‘Samenwerken Werkt’. De avond werd georganiseerd rond het initiatief ‘de Winkelsterren van je buurt’. CityD begeleidde handelaarsverenigingen, steden en gemeenten bij het opzetten en uitrollen van hun actie.

Het belang van bovenlokale uitgifteplannen en de ondersteuning door CityD in opdracht van VLAIO

Hoe vinden gemeenten voor bedrijventerreinen een balans tussen de groeiende vraag naar ruimte en de noodzaak van duurzaam ruimtegebruik? De VLAIO-oproep voor ondersteuning bij het bovenlokaal uitgiftebeleid biedt een antwoord. Maak gebruik van deskundige begeleiding en advies van City D als consortium binnen deze boeiende opdracht.

Ondersteuning handelaars Heist-op-den-Berg via digitale cadeaubon en nieuwe branding

Als adviseur lokale economie ondersteunt CityD al sinds begin 2022 Heist-op-den-Berg op vlak van centrummanagement. Een jaarlijks actieplan en persoonlijke begeleiding liggen er aan de basis van succesvolle handel in het centrum en de deelkernen. De Heistbon werd gelanceerd en het shoppen kreeg een nieuwe branding.

Versterking van het winkellandschap in Lommel via nieuwe Jumbo

CityD verrichtte bijkomend onderzoek omtrent de voedingsbranche in Lommel. Aanleiding was de opening van een filiaal van supermarkt Jumbo. De screening gaf aan waarom een supermarkt net op deze locatie een meerwaarde kan zijn voor de nabijgelegen stadskern, maar vooral voor de inwoners van Lommel en randgemeenten.

Opinie: ondernemerschap stimuleren met “Win je Zaak”-acties

Succesvolle “win je zaak”-wedstrijden geven de startende ondernemer een flinke financiële duw in de rug of voorzien zelfs een jaar gratis een pand. Wat ligt er achter het succes van deze acties? Waarom is het persoonlijk begeleidingstraject noodzakelijk? Lees de opinie van Jan Boots, CEO van CityD-WES.

CityD-WES blikt terug op 2023 en kijkt vooruit naar 2024

In 2023 rolden we onze merken CityD en DataD verder uit. CityD versterkt lokale en regionale dynamiek. DataD is expert in marktonderzoek & marketingstrategie. Beide merken blikken terug op een gevuld 2023 en staan ook in 2024 bedrijven, organisaties en overheden bij in hun groei en ontwikkeling.

CityD coacht handelaarsvereniging Izegem met succesvolle stickeractie

CityD coacht de handelaars in Izegem met een succesvolle stickeractie: 100 deelnemende handelaars, 250.000 stickers en 775 volle stickerboekjes. Handelaars werden bijgestaan bij de praktische uitwerking, bij posts op sociale media en werden geïnspireerd tot het uitwerken van eigen initiatieven.

CityD en Idea onderzoeken de ruimtelijke evolutie van publiek toegankelijke functies in Vlaanderen

CityD adviseert over het spanningsveld tussen ruimte en functie. Een bedrijvige kern vraagt transitie, ruimtelijke organisatie en een goede bereikbaarheid om succesvol en toekomstbestendig te zijn. CityD onderzoekt de ruimtelijke evolutie van publiek toegankelijke functies in Vlaanderen.

Ondernemerschap, kernversterking en detailhandelsbeleid troef bij CityD

Zaakvoerder Jan Boots van CityD was te gast op evenementen en seminaries rond ondernemerschap, kernversterking en detailhandelsbeleid. Zo was er de Ondernemerschapstop van minister Jo Brouns en VLAIO, het Platform Binnenstadsmanagement in Turnhout en de vragenronde bij Unizo Limburg met ministers Peeters en Brouns.

Promobijdrage handelaars Peer resulteert in aantrekkelijke bijkomende acties

De handelsvereniging in Peer HHOP! is al jaren trekker van activiteiten die het handelscentrum ten goede komen. Sinds dit jaar (t.e.m. 2025) werd een promobijdrage ingevoerd. Dit resulteert in aantrekkelijke bijkomende acties. CityD-collega Silvie Vandewijer zorgt ervoor dat alles vlot verloopt.

Behoeftestudie sportinfrastructuur voor Ninove

In opdracht van de stad Ninove voerde CityD een behoeftestudie rond sportinfrastructuur uit. Welke sportvoorzieningen zijn aanwezig en aan welke is er nood? Via een toekomstvisie en diverse scenario’s kan Ninove nu de juiste beleidskeuzes op vlak van sportinfrastructuur maken.

Throwback naar internationale trainingsprogramma’s

Gedurende meer dan 35 jaar werden in ons kantoor in Brugge internationale trainingsprogramma’s rond toerisme georganiseerd voor organisaties uit ontwikkelingslanden (Azië, Afrika en Latijns-Amerika). Na bijna 30 jaar keren de Thaise Wew en Puk terug naar Brugge. Het was een blij weerzien!

Afronding visievorming gebiedsregie Houthalen-Helchteren en Heusden-Zolder

Leefbare en toegankelijke bedrijventerreinen ontwikkelen met de lokale bedrijven. Dat is het doel van de studie die werd uitgewerkt binnen het complex project Noord-Zuid Limburg. CityD maakt deel uit van het consortium dat – nu de visie is opgemaakt – verder zal instaan voor de realisatie.

Herbestemming Sint-Jozefskerk Roeselare zorgt voor positieve wijkdynamiek

Bijna 1800 Rooms-Katholieke kerken in Vlaanderen, maar amper 5% Vlamingen die ze bezoeken. Overheden gaan op zoek naar herbestemmingsmogelijkheden voor dit waardevol erfgoed. VOKA Vastgoed West- en Oost-Vlaanderen en collega Pascal Steeland (CityD-WES) bezochten de Sint-Jozefskerk in Roeselare.

CityD informeert ondernemers via Voka Limburg over transitie van bedrijventerreinen

Voka Limburg startte een platform voor lokale economie en nodigde CityD uit om de transitie binnen bedrijventerreinen toe te lichten. De gebiedsregie in centraal Limburg is een uitstekend voorbeeld, want alle facetten komen er aan bod. Onze experten staan ook jou graag bij in transitievraagstukken.

CityD benchmarkt kasteelrestaurants voor Toerisme Vlaanderen

De rijke erfgoedtraditie in Vlaanderen stelt overheden voor de uitdaging om voor dat erfgoed een herbestemming te zoeken. Vormen kasteelrestaurants een goede invulling voor kastelen? CityD zoekt het uit via een benchmark in binnen- en buitenland die ongetwijfeld interessante inzichten zal opleveren.

CityD begeleidt Oudsbergen bij citymarketing

Citymarketing betekent letterlijk ‘het promoten van een stad’. In Oudsbergen zorgde CityD voor een aantrekkelijke positionering met de nadruk op een krachtige, verbindende identiteit. Andere steden en gemeenten doorliepen met ons een traject binnen citymarketing en centrummanagement. Lees ook het verhaal van Beringen en Hoogstraten in Imago Magazine .

Verweving onmisbaar bij ruimtelijke economie en gebiedsontwikkeling

Bij CityD helpen we overheden een beleidsvisie voor economie op maat van de stad, regio of het bedrijventerrein uit te werken. Verweving zorgt voor werklocaties die rekening houden met het woonweefsel. Lees meer over onze projecten, beschikbare toolboxen en een mogelijk plan van aanpak.

Van handelskern naar levendige kern in Tongeren

De stad Tongeren heeft het ontwerp voor het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Centrum II onlangs voorgesteld.

Smart Cities en het datagedreven beleid

CityD bracht tijdens het inspiratiemoment rond ‘City of Things’ (VLAIO) een keynote over ‘De toekomst van datagedreven beleid’. Data is de voedingsbron voor Smart Cities, maar welke data is belangrijk en hoe dient die te worden verzameld?

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x