Herbestemming Sint-Jozefskerk Roeselare zorgt voor positieve wijkdynamiek
Religieus erfgoed
1800 Rooms-Katholieke kerken en maar vijf procent van de Vlamingen die wekelijks naar de kerk gaat. Dit impliceert dat er per kerk slechts gemiddeld ongeveer 166 regelmatige kerkgangers zijn. Ook het aantal geestelijken is in dalende lijn. Door de kerken te herbestemmen, geven we dit religieus erfgoed een nieuwe functie.
VOKA Vastgoed West- en Oost-Vlaanderen en collega Pascal Steeland (CityD-WES) bezochten de Sint-Jozefskerk in Roeselare die een geslaagde herbestemming kreeg.
De bouw van de Sint-Jozefskerk begon in 1952 en het was meteen het centrale punt in de nieuwe wijk tussen de haven en Rumbeke. In 2014 werd de kerk ontwijd. Er volgden diverse pogingen van een projectontwikkelaar om de kerk af te breken en op het terrein een appartementsgebouw op te richten. Het vergunningstraject stuitte op verzet van de buurt en de stad die dit mooie monument niet graag zagen verdwijnen. 3Architecten, het architectenbureau van Barbara Ostyn, Jan Tyvaert en Christophe Keirsbilck, stelde voor om de kerk te herbestemmen en er de hoofdzetel in onder te brengen. Zo werd het ook uitgevoerd.
De herbestemming gebeurde met veel respect voor de eigenheid van het pand en de omgeving. Er vonden heel wat co-creatiesessies met de buurt plaats. Burgers en verenigingen kunnen nu een gedeelte van de kerk, het schip, afhuren. Het schip kreeg een polyvalente invulling als event- en ontmoetingsruimte na de kantooruren en in het weekend. Het schip kan van de kantoorruimte afgescheiden worden via een mooi ogend houten hekken. Er is een intense samenwerking met de stad Roeselare, die de ruimte huurt op structurele basis. De eventlocatie biedt plaats voor babyborrels, repair café, yogasessies, wijkwerking, ontbijtmomenten, aperitiefconcerten,… en zorgt dus voor een positieve wijkdynamiek.
Herbestemming met oog voor duurzaamheid
Om erfgoedsites relevant te houden of opnieuw relevant te maken, dient een strategie te worden ontwikkeld waarbij zowel de erfgoedwaarde, de maatschappelijke waarde als de commerciële waarde van de site als potentieel worden benut. Door nieuwe functies toe te voegen en/of oude te heractiveren wordt een evenwichtig aanbod gecreëerd dat alle stakeholders ten goede komt. Inzetten op een gerichte kwaliteitsopschaling van de bezoekersbeleving maakt daar deel van uit. Het maken van keuzes en het bepalen van prioriteiten is heel belangrijk. CityD helpt jou graag de juiste keuzes maken.
In de kerk zijn drie sobere gevelbrede openingen gemaakt om een verbinding te maken tussen de kerkruimte en de omgeving, alsook om meer licht binnen te trekken. Ze lijken er al altijd geweest te zijn. De vormgeving en uitstraling van de ingrepen, zowel exterieur als interieur, sluiten aan bij het bestaande gebouw. Verwarming, verlichting en akoestische technieken zijn functioneel én in eenvoud verwerkt. De verwarming gebeurt via vloerverwarming: er werd een nieuwe polybetonnen vloer gegoten boven de bestaande vloer. De warmtevoorziening gebeurt via warmptepompen die gevoed worden door zonnepanelen. Het systeem is hybride en de vorige gasketelinstallatie kan op vriesdagen bijspringen. De volledige zolderruimte werd geïsoleerd. Bij de inrichting was er speciale aandacht voor akoestiek. De muren en wanden werden bedekt met akoestische materialen.
3Architecten engageerde zich ook om via een derde partij het kerkuurwerk en bijhorende klok in werking te houden. De klokken van de Sint-Jozefskerk luiden dus nog als voorheen en doen denken aan het religieus verleden.
De stad greep ook de gelegenheid om de volledige omgeving rondom de kerk te ontharden. Zo’n 7000 m² werd onthard: groene pleinen, wadi’s, open greppels, banken,… Het project rond de Sint-Jozefskerk geeft ruimte aan de bewoners met 3000 vierkante meter bijkomend groen. De banken worden veelvuldig gebruikt door de plaatselijke bewoners. Ook de bestaande bomen krijgen extra aandacht. Waardevolle lindebomen en Amerikaanse eiken die er nu al groeien, krijgen bijkomende ruimte voor wortelgroei. De wijk werd verkeersluw en werd ingericht als een zone 30. Er gebeurde een verkeersknip om doorgaand verkeer te weren. Voetpaden en parkeerstroken kregen waterdoorlatende verharding.
Ook Stad Oostende zal kerkgebouwen herbestemmen
Het nieuwe kerkenbeleidsplan van Oostende houdt in dat bestaande kerkgebouwen worden herbestemd of een nevenfunctie krijgen. Alle gebouwen die bestemd zijn voor erediensten worden er in kaart gebracht, samen met het actueel gebruik en de huidige functie van elk gebouw. Via een stedelijk taskforce en het betrekken van inwoners wil de stad tot een plan komen over het toekomstig gebruik van deze gebouwen.
De herbestemming dringt zich op, ook vanuit financieel oogpunt, want de Oostendse belastingbetaler betaalt jaarlijks zo’n 1,5 miljoen euro aan subsidies voor de kerkfabrieken. De Stad is vastberaden om snel in kaart te brengen welke kerkgebouwen herbestemd kunnen worden en hierover concrete beslissingen te nemen.
Meer info via: https://www.oostende.be/stad-oostende-wil-kerkgebouwen-herbestemmen.
Wil je ook een visie vormen rondom de herbestemming van een kerk of ander erfgoedgebouw? CityD staat je met raad en daad bij in het zoeken van een nieuwe invulling die haalbaar is. Haalbaar vanuit de markt (vraaggestuurd) maar ook haalbaar vanuit financieel oogpunt.
Wens je meer te weten over onze pijlers Vastgoed & Gebiedsontwikkeling en Toerisme en vrije tijd? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!
CityD en VVSG doen onderzoek naar budget en bezettingsgraad diensten economie
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en CityD stelden de resultaten voor van het onderzoek waaraan 241 steden en gemeenten deelnamen. We peilden naar diverse facetten binnen diensten economie. De resultaten zijn op zijn minst opvallend te noemen, met werkpunten, maar ook een hoopvolle evolutie.
CityD ondersteunt Rwanda met stedelijke ontwikkeling en toerisme
Rwanda is een economisch snel groeiend land in hartje Afrika. CityD ging met de steun van FIT (Flanders Investment & Trade) ter plaatse ontwikkelingsvisies voor stedelijke ontwikkeling en toerisme toelichten. De uitbreiding rond Kigali en het WK Cyclism 2025 vraagt onze expertise op vlak van uitgiftebeleid, gebiedsregie en duurzaam (fiets)toerisme .
Mobiliteit handelskernen ook politiek thema
Mobiliteit speelt een grote rol bij het definiëren van ‘bruisende’ of ‘levendige’ kernen. Dat het plots ook een verkiezingsthema zou worden, is toch wel verrassend. Tussen politieke wensbeelden en de realiteit van de dag zit echter vaak een grote kloof. Een kijk op mobiliteit en politiek vanuit onze pijler centrummanagement en citymarketing, door de ogen van CEO Jan Boots.
Visie detailhandel Oostende
Oostende, een kuststad met een naam als een klok én shoppingstad. CityD onderzoekt over de grenzen van de beleidsdomeinen heen hoe de toekomst van de detailhandel eruit moet zien. Met een ruimtelijke invalshoek (vernieuwd decreet IHB) en rekening houdend met inwoners, verblijvers en bezoekers wordt vanuit analyse een heldere visie en concreet actieplan uitgewerkt.
Opinie: Huurprijzen voor handelspanden dalen terwijl het KI stijgt. Klopt dat wel?
Hoe bepaal je de huur van een handelspand in tijden waarin leegstand veel handelscentra domineert? Kan je het jaarlijks indexerende kadastraal inkomen nog gebruiken als maatstaf? Kirsten, Mathias en Jan van CityD verzamelden inzichten en geven aan hoe je leegstand kan bestrijden.
CityD en Platform Binnenstadsmanagement bouwen via bordspel aan een sterke binnenstad
CityD is partner van het Platform Binnenstadsmanagement dat Nederlandse en Vlaamse steden en gemeenten samenbrengt rond binnenstedelijke thema’s. Hoe ga je open en eerlijk in gesprek over de samenwerking in jouw binnenstad? We testen deze samenwerking op interactieve en speelse wijze uit met het bordspel ‘Bouwen aan een sterke binnenstad’!
Zomer netwerken: bouw samen sterke bedrijventerreinverenigingen!
Bedrijventerreinverenigingen brengen zowel voor het lokaal bestuur als voor de bedrijven zelf heel wat voordelen. CityD helpt je graag met de uitwerking. Ga deze zomer alvast netwerken! Ook wie een dossier voor bovenlokale gebiedsregisseurs bij VLAIO wil indienen, kan op onze ondersteuning rekenen. We wensen je een fijne zomer en kijken ernaar uit om samen te werken aan een sterk en verbonden bedrijventerrein! ☀️
(Weers)onafhankelijk duiken we de zomer in!
Krijgen we een typisch Belgische zomer of zullen we kunnen genieten van zon en strand? Daarop kunnen we je geen antwoord geven, maar gelukkig wel op andere onderzoeksvragen. Met onze merken DataD en CityD gaan we graag voor jou aan de slag, tijdens of na de zomer. We wensen je een deugddoende vakantie!
Gebiedsregie in Houthalen-Helchteren
Voor de bedrijventerreinen Europark en Centrum-Zuid organiseerde CityD in Houthalen-Helchteren twee workshops. Op basis van de input uit de workshops worden gebiedsgerichte acties opgesteld. De acties worden samen met en voor de ondernemers uitgewerkt, want gebiedsregie op een bedrijventerrein doe je samen.
CityD in jury Tungri Awards in Tongeren
Tongeren zet lokale ondernemers in de schijnwerpers en huldigt hen voor hun werk en inzet. CityD, die de dienst lokale economie adviesgewijs ondersteunt, zetelt in de jury. De Tungri Awards worden op 24 oktober 2024 uitgereikt. Een zaak nomineren voor één van de vier categorieën kan nog tot 31 juli.
Perslancering Citymarketing Eeklo
Het citymarketingplan voor Eeklo werd aan de pers voorgesteld. CityD en Supermoon ontwikkelden via een participatief traject een gedragen visie omtrent de identiteit van Eeklo, bepaalden de merkessentie en positionering en werkten promotionele acties uit. Eeklo is een stad in beweging en Eeklo beweegt je! In onze blog lees je hoe we dit in praktijk brengen.
Op zoek naar een bedrijventerreinmanager? Dan ben je bij CityD aan het juiste adres!
Een duurzaam en toekomstbestendig bedrijventerrein? Niet enkel de invulling van de kavels staat centraal, maar ook de mogelijke synergieën tussen de bedrijven onderling. Een overkoepelende aanpak dus met een verbindende kracht: de bedrijventerreinmanager. De bedrijventerreinmanager van CityD is de juiste keuze!
Willebroek, waar CityD de beeldkwaliteit van de handelskern verhoogt en de samenwerking tussen handelaars versterkt
Willebroek wil haar handelskern versterken en alle handelaars beter later samenwerken. CityD kreeg de opdracht om afspraken te maken rond beeldkwaliteit en uitstraling en zal met de handelaars verbindende acties uitwerken, over de grenzen van taal en afkomst heen. Lees hoe we dit aanpakken.
Herbestemmingsdag (12.05.2024) wijst op het belang van herbestemmen als weg naar de toekomst
CityD onderzoekt via een herbestemmingsstudie welke nieuwe functies gebouwen kunnen krijgen. Dit doen we via een participatief traject samen met de opdrachtgever, belanghebbenden, omwonenden, experts en architect. Een nieuwe toekomst voor bestaande gebouwen, daar geloven we in!
CityD analyseert voor VLAIO de ruimtelijke en economische evolutie van publiek toegankelijke functies
VLAIO bouwt aan bedrijvige kernen van de toekomst. Welk beleid is er rond publieksgerichte functies nodig om weerbare handels- en/of voorzieningenkernen uit te bouwen? CityD analyseert het publieksgericht aanbod, toetst het bestaand beleid, onderzoekt ontwikkelingen en formuleert aanbevelingen.
CityD is partner bij de Dag voor de Binnenstad en de Week van de Samenwerking
Op 11 april 2024 werden Lier, Ede en Arnhem verkozen tot winnaars van het ‘Meest Inspirerende Binnenstadsproject’ tijdens de Dag voor de Binnenstad. CityD is jurylid bij de verkiezing en volgde ook de Week van de Samenwerking, twee initiatieven van het Platform Binnenstadsmanagement. De CityD-pijlers Centrummanagement & citymarketing en Handel & horeca sluiten hier naadloos bij aan.
CityD getuigt dat Samenwerken Werkt op de avond van de West-Vlaamse Winkelier
Tijdens de avond van de West-Vlaamse Winkelier riep CityD handelaars op tot meer samenwerking via de keynote ‘Samenwerken Werkt’. De avond werd georganiseerd rond het initiatief ‘de Winkelsterren van je buurt’. CityD begeleidde handelaarsverenigingen, steden en gemeenten bij het opzetten en uitrollen van hun actie.
Het belang van bovenlokale uitgifteplannen en de ondersteuning door CityD in opdracht van VLAIO
Hoe vinden gemeenten voor bedrijventerreinen een balans tussen de groeiende vraag naar ruimte en de noodzaak van duurzaam ruimtegebruik? De VLAIO-oproep voor ondersteuning bij het bovenlokaal uitgiftebeleid biedt een antwoord. Maak gebruik van deskundige begeleiding en advies van City D als consortium binnen deze boeiende opdracht.
Ondersteuning handelaars Heist-op-den-Berg via digitale cadeaubon en nieuwe branding
Als adviseur lokale economie ondersteunt CityD al sinds begin 2022 Heist-op-den-Berg op vlak van centrummanagement. Een jaarlijks actieplan en persoonlijke begeleiding liggen er aan de basis van succesvolle handel in het centrum en de deelkernen. De Heistbon werd gelanceerd en het shoppen kreeg een nieuwe branding.
Versterking van het winkellandschap in Lommel via nieuwe Jumbo
CityD verrichtte bijkomend onderzoek omtrent de voedingsbranche in Lommel. Aanleiding was de opening van een filiaal van supermarkt Jumbo. De screening gaf aan waarom een supermarkt net op deze locatie een meerwaarde kan zijn voor de nabijgelegen stadskern, maar vooral voor de inwoners van Lommel en randgemeenten.
Opinie: ondernemerschap stimuleren met “Win je Zaak”-acties
Succesvolle “win je zaak”-wedstrijden geven de startende ondernemer een flinke financiële duw in de rug of voorzien zelfs een jaar gratis een pand. Wat ligt er achter het succes van deze acties? Waarom is het persoonlijk begeleidingstraject noodzakelijk? Lees de opinie van Jan Boots, CEO van CityD-WES.
CityD-WES blikt terug op 2023 en kijkt vooruit naar 2024
In 2023 rolden we onze merken CityD en DataD verder uit. CityD versterkt lokale en regionale dynamiek. DataD is expert in marktonderzoek & marketingstrategie. Beide merken blikken terug op een gevuld 2023 en staan ook in 2024 bedrijven, organisaties en overheden bij in hun groei en ontwikkeling.
CityD coacht handelaarsvereniging Izegem met succesvolle stickeractie
CityD coacht de handelaars in Izegem met een succesvolle stickeractie: 100 deelnemende handelaars, 250.000 stickers en 775 volle stickerboekjes. Handelaars werden bijgestaan bij de praktische uitwerking, bij posts op sociale media en werden geïnspireerd tot het uitwerken van eigen initiatieven.
CityD en Idea onderzoeken de ruimtelijke evolutie van publiek toegankelijke functies in Vlaanderen
CityD adviseert over het spanningsveld tussen ruimte en functie. Een bedrijvige kern vraagt transitie, ruimtelijke organisatie en een goede bereikbaarheid om succesvol en toekomstbestendig te zijn. CityD onderzoekt de ruimtelijke evolutie van publiek toegankelijke functies in Vlaanderen.
Ondernemerschap, kernversterking en detailhandelsbeleid troef bij CityD
Zaakvoerder Jan Boots van CityD was te gast op evenementen en seminaries rond ondernemerschap, kernversterking en detailhandelsbeleid. Zo was er de Ondernemerschapstop van minister Jo Brouns en VLAIO, het Platform Binnenstadsmanagement in Turnhout en de vragenronde bij Unizo Limburg met ministers Peeters en Brouns.
Promobijdrage handelaars Peer resulteert in aantrekkelijke bijkomende acties
De handelsvereniging in Peer HHOP! is al jaren trekker van activiteiten die het handelscentrum ten goede komen. Sinds dit jaar (t.e.m. 2025) werd een promobijdrage ingevoerd. Dit resulteert in aantrekkelijke bijkomende acties. CityD-collega Silvie Vandewijer zorgt ervoor dat alles vlot verloopt.
Behoeftestudie sportinfrastructuur voor Ninove
In opdracht van de stad Ninove voerde CityD een behoeftestudie rond sportinfrastructuur uit. Welke sportvoorzieningen zijn aanwezig en aan welke is er nood? Via een toekomstvisie en diverse scenario’s kan Ninove nu de juiste beleidskeuzes op vlak van sportinfrastructuur maken.
Throwback naar internationale trainingsprogramma’s
Gedurende meer dan 35 jaar werden in ons kantoor in Brugge internationale trainingsprogramma’s rond toerisme georganiseerd voor organisaties uit ontwikkelingslanden (Azië, Afrika en Latijns-Amerika). Na bijna 30 jaar keren de Thaise Wew en Puk terug naar Brugge. Het was een blij weerzien!
Afronding visievorming gebiedsregie Houthalen-Helchteren en Heusden-Zolder
Leefbare en toegankelijke bedrijventerreinen ontwikkelen met de lokale bedrijven. Dat is het doel van de studie die werd uitgewerkt binnen het complex project Noord-Zuid Limburg. CityD maakt deel uit van het consortium dat – nu de visie is opgemaakt – verder zal instaan voor de realisatie.
CityD informeert ondernemers via Voka Limburg over transitie van bedrijventerreinen
Voka Limburg startte een platform voor lokale economie en nodigde CityD uit om de transitie binnen bedrijventerreinen toe te lichten. De gebiedsregie in centraal Limburg is een uitstekend voorbeeld, want alle facetten komen er aan bod. Onze experten staan ook jou graag bij in transitievraagstukken.
CityD benchmarkt kasteelrestaurants voor Toerisme Vlaanderen
De rijke erfgoedtraditie in Vlaanderen stelt overheden voor de uitdaging om voor dat erfgoed een herbestemming te zoeken. Vormen kasteelrestaurants een goede invulling voor kastelen? CityD zoekt het uit via een benchmark in binnen- en buitenland die ongetwijfeld interessante inzichten zal opleveren.
CityD begeleidt Oudsbergen bij citymarketing
Citymarketing betekent letterlijk ‘het promoten van een stad’. In Oudsbergen zorgde CityD voor een aantrekkelijke positionering met de nadruk op een krachtige, verbindende identiteit. Andere steden en gemeenten doorliepen met ons een traject binnen citymarketing en centrummanagement. Lees ook het verhaal van Beringen en Hoogstraten in Imago Magazine .
Verweving onmisbaar bij ruimtelijke economie en gebiedsontwikkeling
Bij CityD helpen we overheden een beleidsvisie voor economie op maat van de stad, regio of het bedrijventerrein uit te werken. Verweving zorgt voor werklocaties die rekening houden met het woonweefsel. Lees meer over onze projecten, beschikbare toolboxen en een mogelijk plan van aanpak.