CityD en VVSG doen onderzoek naar budget en bezettingsgraad diensten economie
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en CityD stelden de resultaten voor van het onderzoek waaraan 241 steden en gemeenten deelnamen. We peilden naar personeelscapaciteit, taakverdeling en beschikbare budgetten bij diensten economie. De resultaten zijn op zijn minst opvallend te noemen. Ze leggen werkpunten bloot maar tonen ook een hoopvolle evolutie.
Wat is economie?
De medewerkers van CityD zijn dagelijks zowel strategisch als operationeel aan de slag bij en samen met lokale besturen. Een objectieve vaststelling die we steeds moeten maken, is dat een dienst economie maar moeilijk te definiëren is en (nog te) vaak het kneusje van de administratie is. Logisch ook, want het is niet eenvoudig het takenpakket van een dienst economie vast te pinnen. Er is raakvlak met quasi elk ander beleidsdomein en dus moet ook een gepaste organisatiestructuur opgezet worden. Want zijn kermissen voor dienst economie of team evenementen? Is citymarketing voor team communicatie? Wie bekijkt de impact op de handelszaken bij een ingreep op het openbaar domein? Heel wat vragen met antwoorden die richting geven aan het benodigde personeelsbestand. Wat moet een medewerker op de dienst economie allemaal kunnen? Stomen we generalisten klaar of hebben we experten nodig? Welke verhouding tussen interne en externe kennis is werkbaar? En met welk budget moet dit allemaal gebeuren?
Historische achterstand
Tot pakweg 15 à 20 jaar geleden was er amper sprake van een dienst (lokale) economie bij steden en gemeenten. Als er dan al taken waren gericht op de lokale economie, werden die ondergebracht bij andere domeinen zoals stedenbouw, evenementen of financiën. Op een aantal logische enkelingen na (lees: onze centrumsteden of lokale besturen met grote ambitie) beperkte het takenpakket van de dienst economie zich vaak tot ondersteuning van een handvol klassieke evenementen zoals een braderie of een kersttombola. In een context gedomineerd door stedelijke ontwikkeling en burgergerichte diensten was er ook helemaal geen behoefte aan uitgesproken economische ondersteuning. Ondernemers zouden gewoon ondernemen, zoals dat van hen verwacht werd. De consument bezocht de winkelstraten, de economische realiteit was positief.
Onder impuls van een snel veranderende wereld en nieuwe trends & ontwikkelingen in de maatschappij, werd de context voor ondernemers verscherpt. Geen automatische successen meer, stijgende complexiteit door een veelheid aan wetten of regels, financiële uitdagingen, etc. Maar vooral ook het besef dat ingrepen van lokale besturen in ‘andere domeinen’ zoals ruimtelijke ordening, infrastructuur, mobiliteit of MarCom een stevige impact hebben op het al dan niet succesvol zijn van een kern, baanwinkellocatie en dus van de individuele onderneming. Onder meer dankzij de vele initiatieven van belangenorganisaties, hogere overheden en zelfs private spelers groeit de aandacht voor de ontwikkeling van een economisch beleid. Een inhaalbeweging is nodig, want er is een historische achterstand. Onderzoek uit 2015 bij zo’n 160 Vlaamse gemeenten toont dat 26% geen medewerker actief op economie heeft. 41% van de gemeenten moet het doen met minder dan 1 FTE op de dienst. Een later onderzoek uit 2021 toont gelijkaardige cijfers. Schrijnende vaststellingen als we geloven dat ondernemers het kloppend hart van onze gemeenten zijn.
Waar staan we nu?
De opleidingsdagen voor ambtenaren economie georganiseerd door VVSG zijn de laatste jaren telkens opnieuw volzet, de inhoud van de ‘cursus’ groeit aan. Een duidelijk signaal dat er een inhaalbeweging aan de gang is, maar ook dat er nog werk op de plank ligt. CityD wilde weten hoe diensten op vandaag georganiseerd zijn. Ons onderzoek bereikte dankzij samenwerking met VVSG 80% van de Vlaamse lokale besturen. Een hoopvol eerste cijfer: in 2024 heeft ‘slechts’ 10,8% van de steden geen medewerker actief op economie. Dit cijfer moet dankzij geplande aanwervingen in 2024 nog zakken tot onder de 10%.
Benchmark
Het onderzoek laat toe een onderscheid te maken tussen de 13 Vlaamse centrumsteden en alle overige steden. Dankzij verdere opdelingen volgens aantal inwoners of volgens uitrustingsgraad werden de resultaten verder verfijnd en kunnen ze als benchmark dienen om beleidsbeslissingen mee te onderbouwen. Zo stellen we vast dat het gemiddeld aantal FTE’s op de dienst economie per 1.000 inwoners voor alle Vlaamse gemeenten 0,059 bedraagt. Maar de verschillen zijn groot als we verder verfijnen. Zo bedraagt het gemiddeld aantal FTE’s bij de centrumsteden 14,43, terwijl het gemiddelde van gemeenten met classificatie ‘goed uitgeruste centra’ 2,42 FTE’s is. We kunnen enkel aanbevelen om de becijferde resultaten dus onderbouwd te interpreteren en in een voldoende ruim spectrum te plaatsen.
Taken en rollen
Hoe diensten economie georganiseerd worden, verschilt sterk van bestuur tot bestuur. Zo stellen we vast dat evenementen, landbouw en handhaving doorgaans door andere diensten worden opgenomen. Taxi’s en kermissen worden ‘fifty-fifty’ opgenomen door de dienst economie dan wel door een andere dienst. Opvallend is dat de groep niet-centrumsteden bijna niet actief is inzake verweving, data/smart city, centrummanagement of bedrijventerreinbeheer. Het zijn de ‘domeinen van de toekomst’ die dus wat achterop hinken.
De inschakeling van externe medewerkers (niet-projectmatig) gebeurt het vaakst binnen de rol van centrummanager, administratief of beleidsondersteunend werk en bedrijventerreinbeheer. Ook vergunningen en evenementen gebeurt voor 17% door externe medewerkers, maar dan wel aangestuurd door een andere dienst.
Ervaringsniveau
Het ervaringsniveau van de medewerkers bij centrumsteden verhoudt zich als een spiegelbeeld tot het ervaringsniveau bij de andere steden en gemeenten. In centrumsteden telt 60,8% van de medewerkers meer dan vier jaar ervaring en 34,1% zelfs meer dan 10 jaar ervaring. Bij de andere steden en gemeenten stellen we vast dat meer dan de helft van de werknemers minder dan vier jaar ervaring heeft.
Budgetten
Voor de Vlaamse centrumsteden die info hierover gedeeld hebben, geldt dat ze allemaal een exploitatiebudget hebben van meer dan 150.000 euro per jaar. Het verschil met de andere Vlaamse steden en gemeenten is enorm. Daar stellen we vast dat meer dan 50% een werkingsbudget heeft dat kleiner is dan 25.000. Eén op de vijf gemeenten moet het zelfs stellen met maximum 5.000 euro per jaar voor de reguliere werking.
Volledige analyse
Het loont de moeite om een uitgebreide analyse te doen waar op maat van de kenmerken van jouw stad of gemeente een benchmark kan uitgetekend worden. Dit omvat onder meer de correlatie met aantal panden, winkelvloeroppervlakte, hectare (gevulde) bedrijventerreinen, fiscale inkomsten, aantal gevestigde btw-plichtige ondernemingen, etc.
Heb je interesse? Neem dan contact op met Mathias Declerck van CityD om de volledige resultaten te verkrijgen en om - indien gewenst - een benchmark (kwantitatief, maar ook kwalitatief) op maat te laten uitwerken.
Over CityD en CityD-WES group
CityD-WES group verstrekt onafhankelijk advies aan organisaties, bedrijven en besturen en opereert vanuit twee merken CityD en DataD.
CityD versterkt de lokale en regionale dynamiek op basis van gericht onderzoek, heldere visies, strategie en een uitvoerbaar maatregelenpakket. Met ons werk richten wij ons op Citymarketing en Centrummanagement, Handel en Horeca, Ruimtelijke Economie, Toerisme en Vrije Tijd, Vastgoed en Gebiedsontwikkeling. Ons ultieme doel is om jouw en onze omgeving aantrekkelijk te maken voor bewoners, bezoekers én bedrijven.
DataD is expert in marktonderzoek en marktstrategie. Met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gaan we verder dan data en leveren we heldere inzichten in marktsegmenten en in het gedrag van consumenten/klanten. Deze inzichten vertalen we in actiegericht advies. DataD maakt bedrijven en organisaties “marktgedreven”. We zorgen ervoor dat u uw klant, concurrent en omgeving beter leert kennen. Dat u uw producten of diensten perfect afstemt op de wensen van de markt. Dat u uw bestaande afzetmarkten verder uitbouwt en nieuwe markten aanboort. Kortom, DataD zet uw uitdagingen om in kansen.
Ook geïnteresseerd in oplossingen op maat voor jouw vraagstukken rond lokale economie? Wil je meer informatie over het inschakelen van een externe centrummanager of externe beleidsondersteuning? Wens je meer te weten over onze pijlers Citymarketing en centrummanagement, Handel en horeca of Ruimtelijke economie en de ondersteuning die we je met ons merk CityD kunnen bieden? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!
Hoe CityD beleidslijnen voor het lokaal beleid ziet
De economische principes uit het Vlaams Regeerakkoord worden vertaald naar het lokaal beleidsniveau. Jan Boots, CEO van CityD, vult beleidslijnen aan met suggesties en voorbeelden. We doen dit vanuit onze kennis met stedelijke dynamiek. Welkom in de dynamische stad!
CityD ondersteunt Rwanda met stedelijke ontwikkeling en toerisme
Rwanda is een economisch snel groeiend land in hartje Afrika. CityD ging met de steun van FIT (Flanders Investment & Trade) ter plaatse ontwikkelingsvisies voor stedelijke ontwikkeling en toerisme toelichten. De uitbreiding rond Kigali en het WK Cyclism 2025 vraagt onze expertise op vlak van uitgiftebeleid, gebiedsregie en duurzaam (fiets)toerisme .
Mobiliteit handelskernen ook politiek thema
Mobiliteit speelt een grote rol bij het definiëren van ‘bruisende’ of ‘levendige’ kernen. Dat het plots ook een verkiezingsthema zou worden, is toch wel verrassend. Tussen politieke wensbeelden en de realiteit van de dag zit echter vaak een grote kloof. Een kijk op mobiliteit en politiek vanuit onze pijler centrummanagement en citymarketing, door de ogen van CEO Jan Boots.
Visie detailhandel Oostende
Oostende, een kuststad met een naam als een klok én shoppingstad. CityD onderzoekt over de grenzen van de beleidsdomeinen heen hoe de toekomst van de detailhandel eruit moet zien. Met een ruimtelijke invalshoek (vernieuwd decreet IHB) en rekening houdend met inwoners, verblijvers en bezoekers wordt vanuit analyse een heldere visie en concreet actieplan uitgewerkt.
Opinie: Huurprijzen voor handelspanden dalen terwijl het KI stijgt. Klopt dat wel?
Hoe bepaal je de huur van een handelspand in tijden waarin leegstand veel handelscentra domineert? Kan je het jaarlijks indexerende kadastraal inkomen nog gebruiken als maatstaf? Kirsten, Mathias en Jan van CityD verzamelden inzichten en geven aan hoe je leegstand kan bestrijden.
CityD en Platform Binnenstadsmanagement bouwen via bordspel aan een sterke binnenstad
CityD is partner van het Platform Binnenstadsmanagement dat Nederlandse en Vlaamse steden en gemeenten samenbrengt rond binnenstedelijke thema’s. Hoe ga je open en eerlijk in gesprek over de samenwerking in jouw binnenstad? We testen deze samenwerking op interactieve en speelse wijze uit met het bordspel ‘Bouwen aan een sterke binnenstad’!
Zomer netwerken: bouw samen sterke bedrijventerreinverenigingen!
Bedrijventerreinverenigingen brengen zowel voor het lokaal bestuur als voor de bedrijven zelf heel wat voordelen. CityD helpt je graag met de uitwerking. Ga deze zomer alvast netwerken! Ook wie een dossier voor bovenlokale gebiedsregisseurs bij VLAIO wil indienen, kan op onze ondersteuning rekenen. We wensen je een fijne zomer en kijken ernaar uit om samen te werken aan een sterk en verbonden bedrijventerrein! ☀️
(Weers)onafhankelijk duiken we de zomer in!
Krijgen we een typisch Belgische zomer of zullen we kunnen genieten van zon en strand? Daarop kunnen we je geen antwoord geven, maar gelukkig wel op andere onderzoeksvragen. Met onze merken DataD en CityD gaan we graag voor jou aan de slag, tijdens of na de zomer. We wensen je een deugddoende vakantie!
Gebiedsregie in Houthalen-Helchteren
Voor de bedrijventerreinen Europark en Centrum-Zuid organiseerde CityD in Houthalen-Helchteren twee workshops. Op basis van de input uit de workshops worden gebiedsgerichte acties opgesteld. De acties worden samen met en voor de ondernemers uitgewerkt, want gebiedsregie op een bedrijventerrein doe je samen.
CityD in jury Tungri Awards in Tongeren
Tongeren zet lokale ondernemers in de schijnwerpers en huldigt hen voor hun werk en inzet. CityD, die de dienst lokale economie adviesgewijs ondersteunt, zetelt in de jury. De Tungri Awards worden op 24 oktober 2024 uitgereikt. Een zaak nomineren voor één van de vier categorieën kan nog tot 31 juli.
Perslancering Citymarketing Eeklo
Het citymarketingplan voor Eeklo werd aan de pers voorgesteld. CityD en Supermoon ontwikkelden via een participatief traject een gedragen visie omtrent de identiteit van Eeklo, bepaalden de merkessentie en positionering en werkten promotionele acties uit. Eeklo is een stad in beweging en Eeklo beweegt je! In onze blog lees je hoe we dit in praktijk brengen.
Op zoek naar een bedrijventerreinmanager? Dan ben je bij CityD aan het juiste adres!
Een duurzaam en toekomstbestendig bedrijventerrein? Niet enkel de invulling van de kavels staat centraal, maar ook de mogelijke synergieën tussen de bedrijven onderling. Een overkoepelende aanpak dus met een verbindende kracht: de bedrijventerreinmanager. De bedrijventerreinmanager van CityD is de juiste keuze!
Willebroek, waar CityD de beeldkwaliteit van de handelskern verhoogt en de samenwerking tussen handelaars versterkt
Willebroek wil haar handelskern versterken en alle handelaars beter later samenwerken. CityD kreeg de opdracht om afspraken te maken rond beeldkwaliteit en uitstraling en zal met de handelaars verbindende acties uitwerken, over de grenzen van taal en afkomst heen. Lees hoe we dit aanpakken.
Herbestemmingsdag (12.05.2024) wijst op het belang van herbestemmen als weg naar de toekomst
CityD onderzoekt via een herbestemmingsstudie welke nieuwe functies gebouwen kunnen krijgen. Dit doen we via een participatief traject samen met de opdrachtgever, belanghebbenden, omwonenden, experts en architect. Een nieuwe toekomst voor bestaande gebouwen, daar geloven we in!
CityD analyseert voor VLAIO de ruimtelijke en economische evolutie van publiek toegankelijke functies
VLAIO bouwt aan bedrijvige kernen van de toekomst. Welk beleid is er rond publieksgerichte functies nodig om weerbare handels- en/of voorzieningenkernen uit te bouwen? CityD analyseert het publieksgericht aanbod, toetst het bestaand beleid, onderzoekt ontwikkelingen en formuleert aanbevelingen.
CityD is partner bij de Dag voor de Binnenstad en de Week van de Samenwerking
Op 11 april 2024 werden Lier, Ede en Arnhem verkozen tot winnaars van het ‘Meest Inspirerende Binnenstadsproject’ tijdens de Dag voor de Binnenstad. CityD is jurylid bij de verkiezing en volgde ook de Week van de Samenwerking, twee initiatieven van het Platform Binnenstadsmanagement. De CityD-pijlers Centrummanagement & citymarketing en Handel & horeca sluiten hier naadloos bij aan.
CityD getuigt dat Samenwerken Werkt op de avond van de West-Vlaamse Winkelier
Tijdens de avond van de West-Vlaamse Winkelier riep CityD handelaars op tot meer samenwerking via de keynote ‘Samenwerken Werkt’. De avond werd georganiseerd rond het initiatief ‘de Winkelsterren van je buurt’. CityD begeleidde handelaarsverenigingen, steden en gemeenten bij het opzetten en uitrollen van hun actie.
Het belang van bovenlokale uitgifteplannen en de ondersteuning door CityD in opdracht van VLAIO
Hoe vinden gemeenten voor bedrijventerreinen een balans tussen de groeiende vraag naar ruimte en de noodzaak van duurzaam ruimtegebruik? De VLAIO-oproep voor ondersteuning bij het bovenlokaal uitgiftebeleid biedt een antwoord. Maak gebruik van deskundige begeleiding en advies van City D als consortium binnen deze boeiende opdracht.
Ondersteuning handelaars Heist-op-den-Berg via digitale cadeaubon en nieuwe branding
Als adviseur lokale economie ondersteunt CityD al sinds begin 2022 Heist-op-den-Berg op vlak van centrummanagement. Een jaarlijks actieplan en persoonlijke begeleiding liggen er aan de basis van succesvolle handel in het centrum en de deelkernen. De Heistbon werd gelanceerd en het shoppen kreeg een nieuwe branding.
Versterking van het winkellandschap in Lommel via nieuwe Jumbo
CityD verrichtte bijkomend onderzoek omtrent de voedingsbranche in Lommel. Aanleiding was de opening van een filiaal van supermarkt Jumbo. De screening gaf aan waarom een supermarkt net op deze locatie een meerwaarde kan zijn voor de nabijgelegen stadskern, maar vooral voor de inwoners van Lommel en randgemeenten.
Opinie: ondernemerschap stimuleren met “Win je Zaak”-acties
Succesvolle “win je zaak”-wedstrijden geven de startende ondernemer een flinke financiële duw in de rug of voorzien zelfs een jaar gratis een pand. Wat ligt er achter het succes van deze acties? Waarom is het persoonlijk begeleidingstraject noodzakelijk? Lees de opinie van Jan Boots, CEO van CityD-WES.
CityD-WES blikt terug op 2023 en kijkt vooruit naar 2024
In 2023 rolden we onze merken CityD en DataD verder uit. CityD versterkt lokale en regionale dynamiek. DataD is expert in marktonderzoek & marketingstrategie. Beide merken blikken terug op een gevuld 2023 en staan ook in 2024 bedrijven, organisaties en overheden bij in hun groei en ontwikkeling.
CityD coacht handelaarsvereniging Izegem met succesvolle stickeractie
CityD coacht de handelaars in Izegem met een succesvolle stickeractie: 100 deelnemende handelaars, 250.000 stickers en 775 volle stickerboekjes. Handelaars werden bijgestaan bij de praktische uitwerking, bij posts op sociale media en werden geïnspireerd tot het uitwerken van eigen initiatieven.
CityD en Idea onderzoeken de ruimtelijke evolutie van publiek toegankelijke functies in Vlaanderen
CityD adviseert over het spanningsveld tussen ruimte en functie. Een bedrijvige kern vraagt transitie, ruimtelijke organisatie en een goede bereikbaarheid om succesvol en toekomstbestendig te zijn. CityD onderzoekt de ruimtelijke evolutie van publiek toegankelijke functies in Vlaanderen.
Ondernemerschap, kernversterking en detailhandelsbeleid troef bij CityD
Zaakvoerder Jan Boots van CityD was te gast op evenementen en seminaries rond ondernemerschap, kernversterking en detailhandelsbeleid. Zo was er de Ondernemerschapstop van minister Jo Brouns en VLAIO, het Platform Binnenstadsmanagement in Turnhout en de vragenronde bij Unizo Limburg met ministers Peeters en Brouns.
Promobijdrage handelaars Peer resulteert in aantrekkelijke bijkomende acties
De handelsvereniging in Peer HHOP! is al jaren trekker van activiteiten die het handelscentrum ten goede komen. Sinds dit jaar (t.e.m. 2025) werd een promobijdrage ingevoerd. Dit resulteert in aantrekkelijke bijkomende acties. CityD-collega Silvie Vandewijer zorgt ervoor dat alles vlot verloopt.
Behoeftestudie sportinfrastructuur voor Ninove
In opdracht van de stad Ninove voerde CityD een behoeftestudie rond sportinfrastructuur uit. Welke sportvoorzieningen zijn aanwezig en aan welke is er nood? Via een toekomstvisie en diverse scenario’s kan Ninove nu de juiste beleidskeuzes op vlak van sportinfrastructuur maken.
Throwback naar internationale trainingsprogramma’s
Gedurende meer dan 35 jaar werden in ons kantoor in Brugge internationale trainingsprogramma’s rond toerisme georganiseerd voor organisaties uit ontwikkelingslanden (Azië, Afrika en Latijns-Amerika). Na bijna 30 jaar keren de Thaise Wew en Puk terug naar Brugge. Het was een blij weerzien!
Afronding visievorming gebiedsregie Houthalen-Helchteren en Heusden-Zolder
Leefbare en toegankelijke bedrijventerreinen ontwikkelen met de lokale bedrijven. Dat is het doel van de studie die werd uitgewerkt binnen het complex project Noord-Zuid Limburg. CityD maakt deel uit van het consortium dat – nu de visie is opgemaakt – verder zal instaan voor de realisatie.
Herbestemming Sint-Jozefskerk Roeselare zorgt voor positieve wijkdynamiek
Bijna 1800 Rooms-Katholieke kerken in Vlaanderen, maar amper 5% Vlamingen die ze bezoeken. Overheden gaan op zoek naar herbestemmingsmogelijkheden voor dit waardevol erfgoed. VOKA Vastgoed West- en Oost-Vlaanderen en collega Pascal Steeland (CityD-WES) bezochten de Sint-Jozefskerk in Roeselare.
CityD informeert ondernemers via Voka Limburg over transitie van bedrijventerreinen
Voka Limburg startte een platform voor lokale economie en nodigde CityD uit om de transitie binnen bedrijventerreinen toe te lichten. De gebiedsregie in centraal Limburg is een uitstekend voorbeeld, want alle facetten komen er aan bod. Onze experten staan ook jou graag bij in transitievraagstukken.
CityD benchmarkt kasteelrestaurants voor Toerisme Vlaanderen
De rijke erfgoedtraditie in Vlaanderen stelt overheden voor de uitdaging om voor dat erfgoed een herbestemming te zoeken. Vormen kasteelrestaurants een goede invulling voor kastelen? CityD zoekt het uit via een benchmark in binnen- en buitenland die ongetwijfeld interessante inzichten zal opleveren.
CityD begeleidt Oudsbergen bij citymarketing
Citymarketing betekent letterlijk ‘het promoten van een stad’. In Oudsbergen zorgde CityD voor een aantrekkelijke positionering met de nadruk op een krachtige, verbindende identiteit. Andere steden en gemeenten doorliepen met ons een traject binnen citymarketing en centrummanagement. Lees ook het verhaal van Beringen en Hoogstraten in Imago Magazine .
Verweving onmisbaar bij ruimtelijke economie en gebiedsontwikkeling
Bij CityD helpen we overheden een beleidsvisie voor economie op maat van de stad, regio of het bedrijventerrein uit te werken. Verweving zorgt voor werklocaties die rekening houden met het woonweefsel. Lees meer over onze projecten, beschikbare toolboxen en een mogelijk plan van aanpak.