Kraters in de Winkelstraat: opiniestuk van Jan Boots over winkelleegstand (verschenen in Trends)
Na een korte remonte in 2023 nam de winkelleegstand in België vorig jaar weer flink toe. Hoe redden we onze steeds erger verkommerende winkelstraten? Misschien door ons niet te veel illusies te blijven maken over een terugkeer van de grote retail naar de binnenstad.
Het recente faillissement van Casa betekende weer een nieuwe mokerslag voor de Belgische retailsector, die de afgelopen jaren al flink wat heeft meegemaakt. Als binnenkort het groene vierkantje uit het beeld van onze winkelstraten verdwijnt, voegt de interieurwinkelketen zich bij een trieste rouwstoet van grote retailketens die het afgelopen jaar de handdoek in de ring hebben moeten gooien.
In april vorig jaar gingen 15 winkels van kledingketen Esprit dicht na het faillissement van de Belgische afdeling, gevolgd door de rest van de Europese organisatie in augustus en de Amerikaanse tak in november. In juni vorig jaar viel ook het doek voor kledingretailer Scotch & Soda, na een doorstart in 2023. Begin september gingen de Belgische winkels van de Britse keten Carpetright dicht, nog geen twee weken later gevolgd door het faillissement van schoenwinkelketen Bristol.
En het was al huilen met de pet op in de winkelstraten. Op dit moment, zegt retaildataverstrekker Locatus, staan er meer dan 21.000 winkelpanden leeg in ons land, of 11,2 procent van het totaal. In 2008, toen het bedrijf aan zijn metingen in België en Nederland begon, was dat leegstandscijfer nog 5,1 procent. De afgelopen jaren was er eventjes een kleine kentering, maar die heeft zich dus niet doorgezet.
Het verdwijnen van zo’n filialen van ketens, die doorgaans een forse oppervlakte in beslag nemen, slaat natuurlijk ook nog meer zichtbare kraters in de winkelstraten. Een die niet zo makkelijk weer wordt opgevuld. “In sommige gemeentes wordt nog altijd gesproken over ‘het oude Blokker-pand’, terwijl de eerste grote winkelsluitingen van die Nederlandse keten inmiddels al bijna tien jaar geleden zijn”, zegt Jan Boots, centrummanagementdeskundige en oprichter van consultancybureau CityD-Wes. “Zo’n panden geraken niet zo snel opnieuw ingevuld: een kleine zelfstandige heeft dat soort ruimte niet nodig.”
Kloof met periferie
Winkelleegstand in onze gemeentelijke kernen is een probleem dat zich al minstens sinds de late jaren 1990 begon te stellen. Ze ervoeren de zuigkracht van baanwinkeldorpen die opdoken in de rand van de gemeentes, en begonnen – zeker voorbij de millenniumwende - ook de allereerste negatieve gevolgen van het opkomende e-commerceveld te voelen. Doorheen die kwarteeuw kwam daar nog een cascade van andere bedreigingen bij. Een daarvan was de verdwijning van bankfilialen, die nog meer leemtes in de straten achterlaat. Locatus telde er zo vorig jaar 300 in België, met op kop ING (100 filialen dicht) en het nieuwe fusiebedrijf dat ontstond uit Axa en Crelan (nog eens 100 panden weg). De retail blijft ondertussen met zijn eigen problemen kampen: niet alleen het nog versnellende succes van internetverkoop, maar ook het feit dat de consumptiepatronen fel veranderd zijn sinds corona. “Voor de pandemie gingen we iedere dag wat opgedoft naar kantoor, en had je dus een navenante garderobe nodig”, zegt Boots. “Vandaag wordt er nog altijd veel thuisgewerkt, en dan volstaat een t-shirt. Er wordt veel meer casual kleding gedragen. Vooral bij textiel kunnen we dus spreken van veranderende consumptiepatronen”
Maar één problematiek steekt nog wat boven dat alles uit, vervolgt Boots: het is niet altijd aantrekkelijk om te gaan shoppen in een binnenstad. “We hebben onze stads- en gemeentecentra de afgelopen decennia niet gespaard. Gemeentebesturen gingen voor een strenger parkeerbeleid, in de binnenstad zijn bouwvergunningen ook wat complexer, je zit daar ook niet zelden met een erfgoedcomponent. Commerciële, residentiële en recreatieve doeleinden lopen er door elkaar. Dat zijn allemaal goeddeels terechte ontwikkelingen, maar ze maakten de kloof tussen de binnenstad en de periferie, waar de drempels lager liggen om een commerciële activiteit te beginnen, groter. Je ziet het zowat overal: de rand en de ‘tussenstad’, zoals wij het noemen, floreren, vaak ten koste van de binnenstad. Shoppen is vaak ook gericht en functioneel en dan kiest de consument al vaker voor de efficiëntie en de minste weerstand.”
Kruisbestuiving en synergie
Volgens Locatus is, terwijl het aantal actieve handelspanden daalt, de volledige handelsoppervlakte gelijk gebleven: er is iets meer dan 30 miljoen vierkante meter handelsruimte beschikbaar in België, waarvan nog steeds 27,5 miljoen vierkante meter actief is. Er staat 2,6 miljoen vierkante meter commerciële ruimte leeg, wat betekent dat het leegstandspercentage in oppervlakte – 8,6 procent – net iets lager ligt dan het aantal leegstaande panden. “Wanneer we naar de volledige retailgroep kijken, dus ook horeca en diensten, is het metrage zelfs iets toegenomen”, zegt Gertjan Slob, directeur onderzoek bij het studiebureau.
De dalende trend van het aantal actieve panden heeft dus geen invloed op de totale actieve commerciële ruimte. “Het is vooral zichtbaarder in de binnensteden”, oppert Boots. “Omdat de panden daar het meest kwetsbaar zijn voor leegstand.”
Ook in de winkelcentra is het leegstandsprobleem veel minder nijpend: Locatus geeft daar een algemeen leegstandscijfer van 6,7 procent voor ’t hele land, en uitschieters – zoals Ring Shopping in Kortrijk – hebben zelfs nog een iets lager leegstandscijfer dan Laarne. “Winkelcentra zijn centraal gemanaged, waardoor het gezamenlijke beleid dat de winkels voeren optimaal is afgestemd”, weet Slob. “Er zijn gedeelde services als toiletten en soms kinderopvang. In stadscentra gaan pandeigenaren vaak voor het eigen belang, zodat voor ieder pand een aparte insteek geldt, in een shoppingcenter worden er sneller concessies gedaan zolang die het grotere geheel maar dienen. Dat, samen met de betere bereikbaarheid en parkeergelegenheid, zorgt ervoor dat zo’n centrum beter functioneert.”
Winkelcentra en retailparken hoeven ook niet noodzakelijk zuurstof aan de binnenstad te onttrekken: dat bewees bijvoorbeeld Genk, waar Boots in de vroege jaren 2000 zijn eerste stappen als centrummanager zette. Het eerste shoppingcentrum in de tweede grootste Limburgse stad dateert al van 1968, en was toen het allereerste overdekte shoppingcentrum in het land. Shopping 1, zoals het complex heet, biedt ruimte aan 90 winkels en heeft 1.250 parkeerplaatsen, maar belangrijker is zijn ligging: het bevindt zich net aan het uiteinde van de binnenstad, waar in de decennia na de opening ook Shopping 2 en Shopping 3 werd geopend – pal in het centrum.
De winkelstraten vormen zo, samen met de markt, een corridor tussen de drie shoppingcentra, die passage levert aan de boetieks, boodschappenwinkels en horecazaken aldaar. “Als je een shoppingcentrum wilt neerzetten, kan het beter in of vlakbij de binnenstad zijn”, zegt Boots. “Dat heeft alles te maken met kruisbestuiving en synergie.
Boodschappen
Hoe steden en gemeenten de komende jaren die 21.000 kraters in hun commerciële ruimte weer kunnen opvullen? In de binnenstad zal dat niet per definitie meer met retail zijn, meent Slob: “als ze de komende jaren een invulling willen vinden voor het grote aantal leegstaande panden, zullen er andere oplossingen nodig zijn.”
Ook voor Boots is het vooral een zaak van heroriëntatie, die voor een groot stuk al bezig is. “Ik ben redelijk optimistisch als het gaat over de binnenstad, op voorwaarde dat men dat ook opnieuw durft te beschouwen als een hybride omgeving waar mensen de ene keer doelgericht moeten kunnen komen voor een kleine boodschap terwijl het pijpenstelen regent, maar de andere keer ook langer willen verblijven omdat ze tijd hebben om te winkelen en een hapje te gaan eten. Maar de slinger is de afgelopen jaren wat te fel uitgegaan naar dat laatste. Iedere binnenstad moest een pareltje worden waar de mensen konden flaneren. Ik heb het nu niet over de Veldstraat in Gent of de Meir in Antwerpen, maar provinciale binnensteden moeten het vooral hebben van de eigen inwoners. En die zetten shoppen niet altijd op de eerste plaats voor een bezoek aan het centrum: ze moeten naar de apotheek, of hebben een reispas af te halen op het stadhuis, en combineren dat dan misschien met andere dingen. Een bezoek aan de binnenstad is niet altijd recreatief. Je ziet er dan ook vooral boodschappenwinkels en daghoreca opduiken, met nieuwe formules als pokébowls of soepbars. Hier en daar zien we zelfs cinema’s terugkeren naar het centrum. We merken nu al dat de binnenstad veel meer opnieuw een ontmoetingsplaats wordt, niet meer per definitie een plek van transactionele handel. En wie er rondloopt woont meestal in de buurt. Wie dertig kilometer verder woont, die komt niet naar jouw centrum omdat het Brugge in het klein wilde worden: die gaat naar het kleine handelscentrum van zijn eigen gemeente."
Ketens met een verhaal
Niet alle grote retailketens zijn hun aanwezigheid in de winkelstraten aan het afbouwen: studiebureau Locatus haalt er verschillende aan die zelfs aan het uitbreiden zijn. Levi Strauss bijvoorbeeld, de Amerikaanse jeansfabrikant en -retailer, zette begin 2024 een strategie in om zijn wereldwijde winkelaanbod zelfs nog wat uit te breiden. Zelfde geldt voor de Nederlandse drogisterijketen Kruidvat, die begin 2024 zijn driehonderdste Belgische vestiging opende in de Gentse wijk Dok Noord. King Jouet (speelgoed), JD Sports (sportartikelen), Jysk (meubels), Tedi (huishoudelijke producten), Wibra (goedkope confectie): allemaal hebben ze een plan lopen om net aanweziger te zijn in de fysieke retail.
“Vasthouden aan een niche, maar ook vernieuwen in de manier waarop je dingen verkoopt: dat doet het altijd goed”, zegt centrummanagementconsultant Jan Boots. “Voor een keten als Casa is het niet evident om aanwezig te blijven in de winkelstraat, omdat de online concurrentie groot is. Maar we zien ook dat bijvoorbeeld A.S. Adventure of Torfs het redelijk goed doen, omdat ze heel slim op die nieuwe omnichannel-trend zijn gesprongen of vernieuwen in de beleving die ze bieden in hun fysieke winkels. De gestandaardiseerde ketens, eigenlijk gewoon rekken, die hebben het lastig om zich te handhaven. Een fysiek retailpunt moet een verhaal hebben voor de consument.”
Over CityD en CityD-WES group
CityD-WES group verstrekt onafhankelijk advies aan organisaties, bedrijven en besturen en opereert vanuit twee merken CityD en DataD.
CityD versterkt de lokale en regionale dynamiek op basis van gericht onderzoek, heldere visies, strategie en een uitvoerbaar maatregelenpakket. Met ons werk richten wij ons op Citymarketing en Centrummanagement, Handel en Horeca, Ruimtelijke Economie, Toerisme en Vrije Tijd, Vastgoed en Gebiedsontwikkeling. Ons ultieme doel is om jouw en onze omgeving aantrekkelijk te maken voor bewoners, bezoekers én bedrijven.
DataD is expert in marktonderzoek en marktstrategie. Met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gaan we verder dan data en leveren we heldere inzichten in marktsegmenten en in het gedrag van consumenten/klanten. Deze inzichten vertalen we in actiegericht advies. DataD maakt bedrijven en organisaties “marktgedreven”. We zorgen ervoor dat u uw klant, concurrent en omgeving beter leert kennen. Dat u uw producten of diensten perfect afstemt op de wensen van de markt. Dat u uw bestaande afzetmarkten verder uitbouwt en nieuwe markten aanboort. Kortom, DataD zet uw uitdagingen om in kansen.
Geïnteresseerd in centrummanagement en citymarketing of handel en horeca? Meer informatie nodig over de opmaak van een strategisch commercieel plan, detailhandelsbeleid of een horecabeleidsplan? Wil je meer weten over onze pijlers Citymarketing en Centrummanagement en Handel en Horeca en de ondersteuning die we je met ons merk CityD kunnen bieden? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!
Nieuwe stedenbouwkundige verordening Antwerpen: een antwoord op stedelijke uitdagingen
Vlaanderen staat voor een aantal complexe uitdagingen op het vlak van ruimtelijke ordening en stedelijke ontwikkeling. De druk op de beschikbare ruimte neemt toe, de mobiliteit staat onder druk, en de nood aan kwalitatieve en duurzame bebouwing is groter dan ooit. De stad Antwerpen is pionier in een goed verwevingsbeleid en speelt hier handig op in. Om deze uitdagingen aan te pakken, heeft de stad Antwerpen op 15 juli 2024 een vernieuwde stedenbouwkundige verordening ingevoerd.
Platform Binnenstadsmanagement: rapport Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024
CityD-WES werkte als partner van het Platform Binnenstadsmanagement mee aan het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024. Het rapport werd zojuist gepubliceerd op de website van het Platform. De resultaten geven waardevolle inzichten in de relatie tussen mobiliteit en economie in centrumgebieden van Nederland en Vlaanderen.
CityD is als partner van het Platform Binnenstadsmanagement te gast in Tilburg
Het Platform Binnenstadsmanagement organiseerde eind 2024 de Dag van de Inspiratie in Tilburg. De thema’s vergroening, gebiedsontwikkeling en innovatie sluiten naadloos aan bij enkele pijlers van CityD: centrummanagement, citymarketing, handel en horeca.
Hoe CityD beleidslijnen voor het lokaal beleid ziet
De economische principes uit het Vlaams Regeerakkoord worden vertaald naar het lokaal beleidsniveau. Jan Boots, CEO van CityD, vult beleidslijnen aan met suggesties en voorbeelden. We doen dit vanuit onze kennis met stedelijke dynamiek. Welkom in de dynamische stad!
CityD en VVSG doen onderzoek naar budget en bezettingsgraad diensten economie
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en CityD stelden de resultaten voor van het onderzoek waaraan 241 steden en gemeenten deelnamen. We peilden naar diverse facetten binnen diensten economie. De resultaten zijn op zijn minst opvallend te noemen, met werkpunten, maar ook een hoopvolle evolutie.
CityD ondersteunt Rwanda met stedelijke ontwikkeling en toerisme
Rwanda is een economisch snel groeiend land in hartje Afrika. CityD ging met de steun van FIT (Flanders Investment & Trade) ter plaatse ontwikkelingsvisies voor stedelijke ontwikkeling en toerisme toelichten. De uitbreiding rond Kigali en het WK Cyclism 2025 vraagt onze expertise op vlak van uitgiftebeleid, gebiedsregie en duurzaam (fiets)toerisme .
Mobiliteit handelskernen ook politiek thema
Mobiliteit speelt een grote rol bij het definiëren van ‘bruisende’ of ‘levendige’ kernen. Dat het plots ook een verkiezingsthema zou worden, is toch wel verrassend. Tussen politieke wensbeelden en de realiteit van de dag zit echter vaak een grote kloof. Een kijk op mobiliteit en politiek vanuit onze pijler centrummanagement en citymarketing, door de ogen van CEO Jan Boots.
Visie detailhandel Oostende
Oostende, een kuststad met een naam als een klok én shoppingstad. CityD onderzoekt over de grenzen van de beleidsdomeinen heen hoe de toekomst van de detailhandel eruit moet zien. Met een ruimtelijke invalshoek (vernieuwd decreet IHB) en rekening houdend met inwoners, verblijvers en bezoekers wordt vanuit analyse een heldere visie en concreet actieplan uitgewerkt.
Opinie: Huurprijzen voor handelspanden dalen terwijl het KI stijgt. Klopt dat wel?
Hoe bepaal je de huur van een handelspand in tijden waarin leegstand veel handelscentra domineert? Kan je het jaarlijks indexerende kadastraal inkomen nog gebruiken als maatstaf? Kirsten, Mathias en Jan van CityD verzamelden inzichten en geven aan hoe je leegstand kan bestrijden.
CityD en Platform Binnenstadsmanagement bouwen via bordspel aan een sterke binnenstad
CityD is partner van het Platform Binnenstadsmanagement dat Nederlandse en Vlaamse steden en gemeenten samenbrengt rond binnenstedelijke thema’s. Hoe ga je open en eerlijk in gesprek over de samenwerking in jouw binnenstad? We testen deze samenwerking op interactieve en speelse wijze uit met het bordspel ‘Bouwen aan een sterke binnenstad’!
Zomer netwerken: bouw samen sterke bedrijventerreinverenigingen!
Bedrijventerreinverenigingen brengen zowel voor het lokaal bestuur als voor de bedrijven zelf heel wat voordelen. CityD helpt je graag met de uitwerking. Ga deze zomer alvast netwerken! Ook wie een dossier voor bovenlokale gebiedsregisseurs bij VLAIO wil indienen, kan op onze ondersteuning rekenen. We wensen je een fijne zomer en kijken ernaar uit om samen te werken aan een sterk en verbonden bedrijventerrein! ☀️
(Weers)onafhankelijk duiken we de zomer in!
Krijgen we een typisch Belgische zomer of zullen we kunnen genieten van zon en strand? Daarop kunnen we je geen antwoord geven, maar gelukkig wel op andere onderzoeksvragen. Met onze merken DataD en CityD gaan we graag voor jou aan de slag, tijdens of na de zomer. We wensen je een deugddoende vakantie!
Gebiedsregie in Houthalen-Helchteren
Voor de bedrijventerreinen Europark en Centrum-Zuid organiseerde CityD in Houthalen-Helchteren twee workshops. Op basis van de input uit de workshops worden gebiedsgerichte acties opgesteld. De acties worden samen met en voor de ondernemers uitgewerkt, want gebiedsregie op een bedrijventerrein doe je samen.
CityD in jury Tungri Awards in Tongeren
Tongeren zet lokale ondernemers in de schijnwerpers en huldigt hen voor hun werk en inzet. CityD, die de dienst lokale economie adviesgewijs ondersteunt, zetelt in de jury. De Tungri Awards worden op 24 oktober 2024 uitgereikt. Een zaak nomineren voor één van de vier categorieën kan nog tot 31 juli.
Perslancering Citymarketing Eeklo
Het citymarketingplan voor Eeklo werd aan de pers voorgesteld. CityD en Supermoon ontwikkelden via een participatief traject een gedragen visie omtrent de identiteit van Eeklo, bepaalden de merkessentie en positionering en werkten promotionele acties uit. Eeklo is een stad in beweging en Eeklo beweegt je! In onze blog lees je hoe we dit in praktijk brengen.
Op zoek naar een bedrijventerreinmanager? Dan ben je bij CityD aan het juiste adres!
Een duurzaam en toekomstbestendig bedrijventerrein? Niet enkel de invulling van de kavels staat centraal, maar ook de mogelijke synergieën tussen de bedrijven onderling. Een overkoepelende aanpak dus met een verbindende kracht: de bedrijventerreinmanager. De bedrijventerreinmanager van CityD is de juiste keuze!
Willebroek, waar CityD de beeldkwaliteit van de handelskern verhoogt en de samenwerking tussen handelaars versterkt
Willebroek wil haar handelskern versterken en alle handelaars beter later samenwerken. CityD kreeg de opdracht om afspraken te maken rond beeldkwaliteit en uitstraling en zal met de handelaars verbindende acties uitwerken, over de grenzen van taal en afkomst heen. Lees hoe we dit aanpakken.
Herbestemmingsdag (12.05.2024) wijst op het belang van herbestemmen als weg naar de toekomst
CityD onderzoekt via een herbestemmingsstudie welke nieuwe functies gebouwen kunnen krijgen. Dit doen we via een participatief traject samen met de opdrachtgever, belanghebbenden, omwonenden, experts en architect. Een nieuwe toekomst voor bestaande gebouwen, daar geloven we in!
CityD analyseert voor VLAIO de ruimtelijke en economische evolutie van publiek toegankelijke functies
VLAIO bouwt aan bedrijvige kernen van de toekomst. Welk beleid is er rond publieksgerichte functies nodig om weerbare handels- en/of voorzieningenkernen uit te bouwen? CityD analyseert het publieksgericht aanbod, toetst het bestaand beleid, onderzoekt ontwikkelingen en formuleert aanbevelingen.
CityD is partner bij de Dag voor de Binnenstad en de Week van de Samenwerking
Op 11 april 2024 werden Lier, Ede en Arnhem verkozen tot winnaars van het ‘Meest Inspirerende Binnenstadsproject’ tijdens de Dag voor de Binnenstad. CityD is jurylid bij de verkiezing en volgde ook de Week van de Samenwerking, twee initiatieven van het Platform Binnenstadsmanagement. De CityD-pijlers Centrummanagement & citymarketing en Handel & horeca sluiten hier naadloos bij aan.
CityD getuigt dat Samenwerken Werkt op de avond van de West-Vlaamse Winkelier
Tijdens de avond van de West-Vlaamse Winkelier riep CityD handelaars op tot meer samenwerking via de keynote ‘Samenwerken Werkt’. De avond werd georganiseerd rond het initiatief ‘de Winkelsterren van je buurt’. CityD begeleidde handelaarsverenigingen, steden en gemeenten bij het opzetten en uitrollen van hun actie.
Het belang van bovenlokale uitgifteplannen en de ondersteuning door CityD in opdracht van VLAIO
Hoe vinden gemeenten voor bedrijventerreinen een balans tussen de groeiende vraag naar ruimte en de noodzaak van duurzaam ruimtegebruik? De VLAIO-oproep voor ondersteuning bij het bovenlokaal uitgiftebeleid biedt een antwoord. Maak gebruik van deskundige begeleiding en advies van City D als consortium binnen deze boeiende opdracht.
Ondersteuning handelaars Heist-op-den-Berg via digitale cadeaubon en nieuwe branding
Als adviseur lokale economie ondersteunt CityD al sinds begin 2022 Heist-op-den-Berg op vlak van centrummanagement. Een jaarlijks actieplan en persoonlijke begeleiding liggen er aan de basis van succesvolle handel in het centrum en de deelkernen. De Heistbon werd gelanceerd en het shoppen kreeg een nieuwe branding.
Versterking van het winkellandschap in Lommel via nieuwe Jumbo
CityD verrichtte bijkomend onderzoek omtrent de voedingsbranche in Lommel. Aanleiding was de opening van een filiaal van supermarkt Jumbo. De screening gaf aan waarom een supermarkt net op deze locatie een meerwaarde kan zijn voor de nabijgelegen stadskern, maar vooral voor de inwoners van Lommel en randgemeenten.
Opinie: ondernemerschap stimuleren met “Win je Zaak”-acties
Succesvolle “win je zaak”-wedstrijden geven de startende ondernemer een flinke financiële duw in de rug of voorzien zelfs een jaar gratis een pand. Wat ligt er achter het succes van deze acties? Waarom is het persoonlijk begeleidingstraject noodzakelijk? Lees de opinie van Jan Boots, CEO van CityD-WES.
CityD-WES blikt terug op 2023 en kijkt vooruit naar 2024
In 2023 rolden we onze merken CityD en DataD verder uit. CityD versterkt lokale en regionale dynamiek. DataD is expert in marktonderzoek & marketingstrategie. Beide merken blikken terug op een gevuld 2023 en staan ook in 2024 bedrijven, organisaties en overheden bij in hun groei en ontwikkeling.
CityD coacht handelaarsvereniging Izegem met succesvolle stickeractie
CityD coacht de handelaars in Izegem met een succesvolle stickeractie: 100 deelnemende handelaars, 250.000 stickers en 775 volle stickerboekjes. Handelaars werden bijgestaan bij de praktische uitwerking, bij posts op sociale media en werden geïnspireerd tot het uitwerken van eigen initiatieven.
CityD en Idea onderzoeken de ruimtelijke evolutie van publiek toegankelijke functies in Vlaanderen
CityD adviseert over het spanningsveld tussen ruimte en functie. Een bedrijvige kern vraagt transitie, ruimtelijke organisatie en een goede bereikbaarheid om succesvol en toekomstbestendig te zijn. CityD onderzoekt de ruimtelijke evolutie van publiek toegankelijke functies in Vlaanderen.
Ondernemerschap, kernversterking en detailhandelsbeleid troef bij CityD
Zaakvoerder Jan Boots van CityD was te gast op evenementen en seminaries rond ondernemerschap, kernversterking en detailhandelsbeleid. Zo was er de Ondernemerschapstop van minister Jo Brouns en VLAIO, het Platform Binnenstadsmanagement in Turnhout en de vragenronde bij Unizo Limburg met ministers Peeters en Brouns.
Promobijdrage handelaars Peer resulteert in aantrekkelijke bijkomende acties
De handelsvereniging in Peer HHOP! is al jaren trekker van activiteiten die het handelscentrum ten goede komen. Sinds dit jaar (t.e.m. 2025) werd een promobijdrage ingevoerd. Dit resulteert in aantrekkelijke bijkomende acties. CityD-collega Silvie Vandewijer zorgt ervoor dat alles vlot verloopt.
Behoeftestudie sportinfrastructuur voor Ninove
In opdracht van de stad Ninove voerde CityD een behoeftestudie rond sportinfrastructuur uit. Welke sportvoorzieningen zijn aanwezig en aan welke is er nood? Via een toekomstvisie en diverse scenario’s kan Ninove nu de juiste beleidskeuzes op vlak van sportinfrastructuur maken.
Throwback naar internationale trainingsprogramma’s
Gedurende meer dan 35 jaar werden in ons kantoor in Brugge internationale trainingsprogramma’s rond toerisme georganiseerd voor organisaties uit ontwikkelingslanden (Azië, Afrika en Latijns-Amerika). Na bijna 30 jaar keren de Thaise Wew en Puk terug naar Brugge. Het was een blij weerzien!
Afronding visievorming gebiedsregie Houthalen-Helchteren en Heusden-Zolder
Leefbare en toegankelijke bedrijventerreinen ontwikkelen met de lokale bedrijven. Dat is het doel van de studie die werd uitgewerkt binnen het complex project Noord-Zuid Limburg. CityD maakt deel uit van het consortium dat – nu de visie is opgemaakt – verder zal instaan voor de realisatie.
Herbestemming Sint-Jozefskerk Roeselare zorgt voor positieve wijkdynamiek
Bijna 1800 Rooms-Katholieke kerken in Vlaanderen, maar amper 5% Vlamingen die ze bezoeken. Overheden gaan op zoek naar herbestemmingsmogelijkheden voor dit waardevol erfgoed. VOKA Vastgoed West- en Oost-Vlaanderen en collega Pascal Steeland (CityD-WES) bezochten de Sint-Jozefskerk in Roeselare.
CityD informeert ondernemers via Voka Limburg over transitie van bedrijventerreinen
Voka Limburg startte een platform voor lokale economie en nodigde CityD uit om de transitie binnen bedrijventerreinen toe te lichten. De gebiedsregie in centraal Limburg is een uitstekend voorbeeld, want alle facetten komen er aan bod. Onze experten staan ook jou graag bij in transitievraagstukken.
CityD benchmarkt kasteelrestaurants voor Toerisme Vlaanderen
De rijke erfgoedtraditie in Vlaanderen stelt overheden voor de uitdaging om voor dat erfgoed een herbestemming te zoeken. Vormen kasteelrestaurants een goede invulling voor kastelen? CityD zoekt het uit via een benchmark in binnen- en buitenland die ongetwijfeld interessante inzichten zal opleveren.
CityD begeleidt Oudsbergen bij citymarketing
Citymarketing betekent letterlijk ‘het promoten van een stad’. In Oudsbergen zorgde CityD voor een aantrekkelijke positionering met de nadruk op een krachtige, verbindende identiteit. Andere steden en gemeenten doorliepen met ons een traject binnen citymarketing en centrummanagement. Lees ook het verhaal van Beringen en Hoogstraten in Imago Magazine .
Verweving onmisbaar bij ruimtelijke economie en gebiedsontwikkeling
Bij CityD helpen we overheden een beleidsvisie voor economie op maat van de stad, regio of het bedrijventerrein uit te werken. Verweving zorgt voor werklocaties die rekening houden met het woonweefsel. Lees meer over onze projecten, beschikbare toolboxen en een mogelijk plan van aanpak.