CityD is partner bij de Dag voor de Binnenstad en de Week van de Samenwerking
Het Platform Binnenstadsmanagement brengt Nederlandse en Vlaamse steden en gemeenten samen rond binnenstedelijke thema’s. Op 11 april 2024 werden Lier, Ede en Arnhem verkozen tot winnaars van het ‘Meest Inspirerende Binnenstadsproject’ tijdens de Dag voor de Binnenstad. Aansluitend stond de Week van de Samenwerking (15-19 april) bol van de tips, voorbeelden en opdrachten om de samenwerking in de binnenstad onder de loep te nemen. CityD heeft een actieve partnerrol binnen het Platform Binnenstadsmanagement en adviseert over centrummanagement, citymarketing, handel en horeca.
Dag voor de Binnenstad
Binnensteden in Nederland en Vlaanderen vitaal houden, dat is het doel van het Platform Binnenstadsmanagement. CityD is jarenlang mee betrokken bij de uitbouw van dit platform en is het verbindingskanaal voor de Vlaamse steden en gemeenten. Het platform organiseert bijeenkomsten en webinars rond oplossingen en best practices voor binnenstedelijke thema’s. Dit gebeurt informeel, onafhankelijk en inspirerend! De onderwerpen sluiten aan bij de pijlers Citymarketing & centrummanagement en Handel & horeca van CityD. Meer informatie over het Platform Binnenstadsmanagement vind je op hun website.
De prijs voor het Meest Inspirerende Binnenstadsproject wordt ieder jaar uitgereikt aan toonaangevende en inspirerende projecten uit binnensteden in Nederland en Vlaanderen met de bedoeling om van elkaar te leren en te inspireren.
Dit jaar werden 19 inzendingen ontvangen. De jury – waar ook CityD CEO Jan Boots deel van uit maakt – heeft de binnenstadsprojecten van Arnhem, Ede en Lier verkozen tot de winnaars in de thema’s ‘Eigen & Uniek’, ‘Duurzaam & Digitaal’ en ‘Activiteit & Gebouw’. Alle ingediende projecten zijn raadpleegbaar via de voorbeeldenbank van Platform Binnenstadsmanagement.
Arnhem versterkt haar merk van onderop
Om de ruim 800 ondernemers uit de binnenstad van Arnhem te betrekken bij de ontwikkeling van de binnenstad van ‘place to buy’ naar ‘place to be’ heeft Platform Binnenstad Arnhem (PBA) haar werkwijze omgegooid. Dit is gedaan door de binnenstad te verdelen in 10 kwartieren en in ieder kwartier een kwartiermaker aan te stellen. Een vrijwillige lokale ondernemer, die zich inzet om krachten te bundelen en een actieplan per kwartier op te stellen. De jury prijst het aanpassingsvermogen van PBA om hun werkwijze aan te passen en meer ruimte te creëren voor initiatieven vanuit de binnenstad. En met succes! De huidige werkwijze heeft tot meer energie en betrokkenheid geleid. Dit is volgens de jury een belangrijke stap om te werken naar een toekomstbestendige binnenstad.
Ede werkt samen aan een toekomstbestendige groene binnenstad
Sinds 2018 werkt Ede gestaag aan het vergroenen en verduurzamen van de gehele binnenstad, mede om de identiteit van Ede Centrum te versterken. Het project wordt door de jury geroemd door het indrukwekkende draagvlak dat is gerealiseerd onder de verschillende belanghebbenden, waaronder bewoners, ondernemers, scholen en zelfs de NS (Nederlandse Spoorwegen).
Lier kiest voor haar DNA en het ondernemerschap
In Lier wordt de voormalige ‘Normaalschool’ herontwikkeld en herbestemd naar een gemengd programma met ruimte voor wonen, commerciële ruimten en een incubatorprogramma. Het doel van het incubatorprogramma is het faciliteren van bottom-up initiatieven van lokale startups en scale-ups door hen een werkplek ter beschikking te stellen én onderdeel te maken van een lerend netwerk. Met het project investeert de stad in het ondernemerschap van de toekomst. De jury waardeert het lef en de daadkracht van Lier enorm.
Hier lees je meer over deze winnende projecten.
Week van de Samenwerking
Van 15 tot en met 19 april 2024 organiseerde het Platform Binnenstadsmanagement de Week van de Samenwerking. Een week waarin gezamenlijk werd gezocht naar de kracht van samenwerking. Tijdens deze week ontvingen de deelnemers dagelijks een mailing met meer informatie over de sociale kant van samenwerking en werkboeken met tips, verhalen en reflectievragen om zelf aan de slag te gaan. Een van de belangrijkste lessen uit deze week is dat je aan samenwerken moet blijven werken.
Samenwerken is van meerwaarde. Je kunt een prachtig meerjarenplan hebben voor de binnenstad, een helder organogram en een ruim budget. Op papier klopt het allemaal en toch gebeurt er maar weinig. Het zijn uiteindelijk de mensen die de samenwerking tot een succes maken en zorgen voor actie in de binnenstad. Het investeren in de mensen en de onderlinge dynamiek in de samenwerking heeft dus zin.
Inspirerende voorbeelden
Ook CityD volgde de Week van de Samenwerking van dichtbij. Zo kregen we inzicht in het krachtenveldmodel. Dit model doorloopt de stappen om vanaf een wensbeeld tot een vertrekpunt te komen, met inbegrip van belemmeringen en hulpbronnen.
We lieten ons inspireren door de aanpak van Maastricht over het uitbouwen van een community van ondernemers. Door Tilburg, die een gelijkwaardig spelveld instelde voor samenwerking tussen bestuursleden. En door het stadsstrand in Veenendaal waar men bedrijven en instellingen bij elkaar bracht om het idee te realiseren.
WERKboek Samenwerken
In het WERKboek Samenwerken bundelde het Platform Binnenstadsmanagement de inspirerende content van de Week van de Samenwerking. Met verhalen uit de binnenstad, experts uit het werkveld aan het woord en een aantal vragen die jou helpen om de kracht en aandachtspunten van de samenwerking in jouw binnenstad in beeld te krijgen. Het WERkboek is verkrijgbaar via deze link.
Over CityD en CityD-WES group
CityD-WES group verstrekt onafhankelijk advies aan organisaties, bedrijven en besturen en opereert vanuit twee merken CityD en DataD.
CityD versterkt de lokale en regionale dynamiek op basis van gericht onderzoek, heldere visies, strategie en een uitvoerbaar maatregelenpakket. Met ons werk richten wij ons op Citymarketing en Centrummanagement, Handel en Horeca, Ruimtelijke Economie, Toerisme en Vrije Tijd, Vastgoed en Gebiedsontwikkeling. Ons ultieme doel is om jouw en onze omgeving aantrekkelijk te maken voor bewoners, bezoekers én bedrijven.
DataD is expert in marktonderzoek en marktstrategie. Met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gaan we verder dan data en leveren we heldere inzichten in marktsegmenten en in het gedrag van consumenten/klanten. Deze inzichten vertalen we in actiegericht advies. DataD maakt bedrijven en organisaties “marktgedreven”. We zorgen ervoor dat u uw klant, concurrent en omgeving beter leert kennen. Dat u uw producten of diensten perfect afstemt op de wensen van de markt. Dat u uw bestaande afzetmarkten verder uitbouwt en nieuwe markten aanboort. Kortom, DataD zet uw uitdagingen om in kansen.
Geïnteresseerd in centrummanagement en citymarketing of handel en horeca? Meer informatie nodig over de opmaak van een strategisch commercieel plan, detailhandelsbeleid of een horecabeleidsplan? Wil je meer weten over onze pijlers Citymarketing en centrummanagement en Handel en horeca en de ondersteuning die we je met ons merk CityD kunnen bieden? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!
Hoe CityD beleidslijnen voor het lokaal beleid ziet
De economische principes uit het Vlaams Regeerakkoord worden vertaald naar het lokaal beleidsniveau. Jan Boots, CEO van CityD, vult beleidslijnen aan met suggesties en voorbeelden. We doen dit vanuit onze kennis met stedelijke dynamiek. Welkom in de dynamische stad!
CityD en VVSG doen onderzoek naar budget en bezettingsgraad diensten economie
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en CityD stelden de resultaten voor van het onderzoek waaraan 241 steden en gemeenten deelnamen. We peilden naar diverse facetten binnen diensten economie. De resultaten zijn op zijn minst opvallend te noemen, met werkpunten, maar ook een hoopvolle evolutie.
CityD ondersteunt Rwanda met stedelijke ontwikkeling en toerisme
Rwanda is een economisch snel groeiend land in hartje Afrika. CityD ging met de steun van FIT (Flanders Investment & Trade) ter plaatse ontwikkelingsvisies voor stedelijke ontwikkeling en toerisme toelichten. De uitbreiding rond Kigali en het WK Cyclism 2025 vraagt onze expertise op vlak van uitgiftebeleid, gebiedsregie en duurzaam (fiets)toerisme .
Mobiliteit handelskernen ook politiek thema
Mobiliteit speelt een grote rol bij het definiëren van ‘bruisende’ of ‘levendige’ kernen. Dat het plots ook een verkiezingsthema zou worden, is toch wel verrassend. Tussen politieke wensbeelden en de realiteit van de dag zit echter vaak een grote kloof. Een kijk op mobiliteit en politiek vanuit onze pijler centrummanagement en citymarketing, door de ogen van CEO Jan Boots.
Visie detailhandel Oostende
Oostende, een kuststad met een naam als een klok én shoppingstad. CityD onderzoekt over de grenzen van de beleidsdomeinen heen hoe de toekomst van de detailhandel eruit moet zien. Met een ruimtelijke invalshoek (vernieuwd decreet IHB) en rekening houdend met inwoners, verblijvers en bezoekers wordt vanuit analyse een heldere visie en concreet actieplan uitgewerkt.
Opinie: Huurprijzen voor handelspanden dalen terwijl het KI stijgt. Klopt dat wel?
Hoe bepaal je de huur van een handelspand in tijden waarin leegstand veel handelscentra domineert? Kan je het jaarlijks indexerende kadastraal inkomen nog gebruiken als maatstaf? Kirsten, Mathias en Jan van CityD verzamelden inzichten en geven aan hoe je leegstand kan bestrijden.
CityD en Platform Binnenstadsmanagement bouwen via bordspel aan een sterke binnenstad
CityD is partner van het Platform Binnenstadsmanagement dat Nederlandse en Vlaamse steden en gemeenten samenbrengt rond binnenstedelijke thema’s. Hoe ga je open en eerlijk in gesprek over de samenwerking in jouw binnenstad? We testen deze samenwerking op interactieve en speelse wijze uit met het bordspel ‘Bouwen aan een sterke binnenstad’!
Zomer netwerken: bouw samen sterke bedrijventerreinverenigingen!
Bedrijventerreinverenigingen brengen zowel voor het lokaal bestuur als voor de bedrijven zelf heel wat voordelen. CityD helpt je graag met de uitwerking. Ga deze zomer alvast netwerken! Ook wie een dossier voor bovenlokale gebiedsregisseurs bij VLAIO wil indienen, kan op onze ondersteuning rekenen. We wensen je een fijne zomer en kijken ernaar uit om samen te werken aan een sterk en verbonden bedrijventerrein! ☀️
(Weers)onafhankelijk duiken we de zomer in!
Krijgen we een typisch Belgische zomer of zullen we kunnen genieten van zon en strand? Daarop kunnen we je geen antwoord geven, maar gelukkig wel op andere onderzoeksvragen. Met onze merken DataD en CityD gaan we graag voor jou aan de slag, tijdens of na de zomer. We wensen je een deugddoende vakantie!
Gebiedsregie in Houthalen-Helchteren
Voor de bedrijventerreinen Europark en Centrum-Zuid organiseerde CityD in Houthalen-Helchteren twee workshops. Op basis van de input uit de workshops worden gebiedsgerichte acties opgesteld. De acties worden samen met en voor de ondernemers uitgewerkt, want gebiedsregie op een bedrijventerrein doe je samen.
CityD in jury Tungri Awards in Tongeren
Tongeren zet lokale ondernemers in de schijnwerpers en huldigt hen voor hun werk en inzet. CityD, die de dienst lokale economie adviesgewijs ondersteunt, zetelt in de jury. De Tungri Awards worden op 24 oktober 2024 uitgereikt. Een zaak nomineren voor één van de vier categorieën kan nog tot 31 juli.
Perslancering Citymarketing Eeklo
Het citymarketingplan voor Eeklo werd aan de pers voorgesteld. CityD en Supermoon ontwikkelden via een participatief traject een gedragen visie omtrent de identiteit van Eeklo, bepaalden de merkessentie en positionering en werkten promotionele acties uit. Eeklo is een stad in beweging en Eeklo beweegt je! In onze blog lees je hoe we dit in praktijk brengen.
Op zoek naar een bedrijventerreinmanager? Dan ben je bij CityD aan het juiste adres!
Een duurzaam en toekomstbestendig bedrijventerrein? Niet enkel de invulling van de kavels staat centraal, maar ook de mogelijke synergieën tussen de bedrijven onderling. Een overkoepelende aanpak dus met een verbindende kracht: de bedrijventerreinmanager. De bedrijventerreinmanager van CityD is de juiste keuze!
Willebroek, waar CityD de beeldkwaliteit van de handelskern verhoogt en de samenwerking tussen handelaars versterkt
Willebroek wil haar handelskern versterken en alle handelaars beter later samenwerken. CityD kreeg de opdracht om afspraken te maken rond beeldkwaliteit en uitstraling en zal met de handelaars verbindende acties uitwerken, over de grenzen van taal en afkomst heen. Lees hoe we dit aanpakken.
Herbestemmingsdag (12.05.2024) wijst op het belang van herbestemmen als weg naar de toekomst
CityD onderzoekt via een herbestemmingsstudie welke nieuwe functies gebouwen kunnen krijgen. Dit doen we via een participatief traject samen met de opdrachtgever, belanghebbenden, omwonenden, experts en architect. Een nieuwe toekomst voor bestaande gebouwen, daar geloven we in!
CityD analyseert voor VLAIO de ruimtelijke en economische evolutie van publiek toegankelijke functies
VLAIO bouwt aan bedrijvige kernen van de toekomst. Welk beleid is er rond publieksgerichte functies nodig om weerbare handels- en/of voorzieningenkernen uit te bouwen? CityD analyseert het publieksgericht aanbod, toetst het bestaand beleid, onderzoekt ontwikkelingen en formuleert aanbevelingen.
CityD getuigt dat Samenwerken Werkt op de avond van de West-Vlaamse Winkelier
Tijdens de avond van de West-Vlaamse Winkelier riep CityD handelaars op tot meer samenwerking via de keynote ‘Samenwerken Werkt’. De avond werd georganiseerd rond het initiatief ‘de Winkelsterren van je buurt’. CityD begeleidde handelaarsverenigingen, steden en gemeenten bij het opzetten en uitrollen van hun actie.
Het belang van bovenlokale uitgifteplannen en de ondersteuning door CityD in opdracht van VLAIO
Hoe vinden gemeenten voor bedrijventerreinen een balans tussen de groeiende vraag naar ruimte en de noodzaak van duurzaam ruimtegebruik? De VLAIO-oproep voor ondersteuning bij het bovenlokaal uitgiftebeleid biedt een antwoord. Maak gebruik van deskundige begeleiding en advies van City D als consortium binnen deze boeiende opdracht.
Ondersteuning handelaars Heist-op-den-Berg via digitale cadeaubon en nieuwe branding
Als adviseur lokale economie ondersteunt CityD al sinds begin 2022 Heist-op-den-Berg op vlak van centrummanagement. Een jaarlijks actieplan en persoonlijke begeleiding liggen er aan de basis van succesvolle handel in het centrum en de deelkernen. De Heistbon werd gelanceerd en het shoppen kreeg een nieuwe branding.
Versterking van het winkellandschap in Lommel via nieuwe Jumbo
CityD verrichtte bijkomend onderzoek omtrent de voedingsbranche in Lommel. Aanleiding was de opening van een filiaal van supermarkt Jumbo. De screening gaf aan waarom een supermarkt net op deze locatie een meerwaarde kan zijn voor de nabijgelegen stadskern, maar vooral voor de inwoners van Lommel en randgemeenten.
Opinie: ondernemerschap stimuleren met “Win je Zaak”-acties
Succesvolle “win je zaak”-wedstrijden geven de startende ondernemer een flinke financiële duw in de rug of voorzien zelfs een jaar gratis een pand. Wat ligt er achter het succes van deze acties? Waarom is het persoonlijk begeleidingstraject noodzakelijk? Lees de opinie van Jan Boots, CEO van CityD-WES.
CityD-WES blikt terug op 2023 en kijkt vooruit naar 2024
In 2023 rolden we onze merken CityD en DataD verder uit. CityD versterkt lokale en regionale dynamiek. DataD is expert in marktonderzoek & marketingstrategie. Beide merken blikken terug op een gevuld 2023 en staan ook in 2024 bedrijven, organisaties en overheden bij in hun groei en ontwikkeling.
CityD coacht handelaarsvereniging Izegem met succesvolle stickeractie
CityD coacht de handelaars in Izegem met een succesvolle stickeractie: 100 deelnemende handelaars, 250.000 stickers en 775 volle stickerboekjes. Handelaars werden bijgestaan bij de praktische uitwerking, bij posts op sociale media en werden geïnspireerd tot het uitwerken van eigen initiatieven.
CityD en Idea onderzoeken de ruimtelijke evolutie van publiek toegankelijke functies in Vlaanderen
CityD adviseert over het spanningsveld tussen ruimte en functie. Een bedrijvige kern vraagt transitie, ruimtelijke organisatie en een goede bereikbaarheid om succesvol en toekomstbestendig te zijn. CityD onderzoekt de ruimtelijke evolutie van publiek toegankelijke functies in Vlaanderen.
Ondernemerschap, kernversterking en detailhandelsbeleid troef bij CityD
Zaakvoerder Jan Boots van CityD was te gast op evenementen en seminaries rond ondernemerschap, kernversterking en detailhandelsbeleid. Zo was er de Ondernemerschapstop van minister Jo Brouns en VLAIO, het Platform Binnenstadsmanagement in Turnhout en de vragenronde bij Unizo Limburg met ministers Peeters en Brouns.
Promobijdrage handelaars Peer resulteert in aantrekkelijke bijkomende acties
De handelsvereniging in Peer HHOP! is al jaren trekker van activiteiten die het handelscentrum ten goede komen. Sinds dit jaar (t.e.m. 2025) werd een promobijdrage ingevoerd. Dit resulteert in aantrekkelijke bijkomende acties. CityD-collega Silvie Vandewijer zorgt ervoor dat alles vlot verloopt.
Behoeftestudie sportinfrastructuur voor Ninove
In opdracht van de stad Ninove voerde CityD een behoeftestudie rond sportinfrastructuur uit. Welke sportvoorzieningen zijn aanwezig en aan welke is er nood? Via een toekomstvisie en diverse scenario’s kan Ninove nu de juiste beleidskeuzes op vlak van sportinfrastructuur maken.
Throwback naar internationale trainingsprogramma’s
Gedurende meer dan 35 jaar werden in ons kantoor in Brugge internationale trainingsprogramma’s rond toerisme georganiseerd voor organisaties uit ontwikkelingslanden (Azië, Afrika en Latijns-Amerika). Na bijna 30 jaar keren de Thaise Wew en Puk terug naar Brugge. Het was een blij weerzien!
Afronding visievorming gebiedsregie Houthalen-Helchteren en Heusden-Zolder
Leefbare en toegankelijke bedrijventerreinen ontwikkelen met de lokale bedrijven. Dat is het doel van de studie die werd uitgewerkt binnen het complex project Noord-Zuid Limburg. CityD maakt deel uit van het consortium dat – nu de visie is opgemaakt – verder zal instaan voor de realisatie.
Herbestemming Sint-Jozefskerk Roeselare zorgt voor positieve wijkdynamiek
Bijna 1800 Rooms-Katholieke kerken in Vlaanderen, maar amper 5% Vlamingen die ze bezoeken. Overheden gaan op zoek naar herbestemmingsmogelijkheden voor dit waardevol erfgoed. VOKA Vastgoed West- en Oost-Vlaanderen en collega Pascal Steeland (CityD-WES) bezochten de Sint-Jozefskerk in Roeselare.
CityD informeert ondernemers via Voka Limburg over transitie van bedrijventerreinen
Voka Limburg startte een platform voor lokale economie en nodigde CityD uit om de transitie binnen bedrijventerreinen toe te lichten. De gebiedsregie in centraal Limburg is een uitstekend voorbeeld, want alle facetten komen er aan bod. Onze experten staan ook jou graag bij in transitievraagstukken.
CityD benchmarkt kasteelrestaurants voor Toerisme Vlaanderen
De rijke erfgoedtraditie in Vlaanderen stelt overheden voor de uitdaging om voor dat erfgoed een herbestemming te zoeken. Vormen kasteelrestaurants een goede invulling voor kastelen? CityD zoekt het uit via een benchmark in binnen- en buitenland die ongetwijfeld interessante inzichten zal opleveren.
CityD begeleidt Oudsbergen bij citymarketing
Citymarketing betekent letterlijk ‘het promoten van een stad’. In Oudsbergen zorgde CityD voor een aantrekkelijke positionering met de nadruk op een krachtige, verbindende identiteit. Andere steden en gemeenten doorliepen met ons een traject binnen citymarketing en centrummanagement. Lees ook het verhaal van Beringen en Hoogstraten in Imago Magazine .
Verweving onmisbaar bij ruimtelijke economie en gebiedsontwikkeling
Bij CityD helpen we overheden een beleidsvisie voor economie op maat van de stad, regio of het bedrijventerrein uit te werken. Verweving zorgt voor werklocaties die rekening houden met het woonweefsel. Lees meer over onze projecten, beschikbare toolboxen en een mogelijk plan van aanpak.