Hoe CityD beleidslijnen voor het lokaal beleid ziet

Hoe CityD beleidslijnen voor het lokaal beleid ziet

De installatievergaderingen vormen nieuwe colleges voor burgemeester en schepenen en een nieuwe gemeenteraad. De economische principes uit het Vlaams Regeerakkoord worden vertaald naar het lokaal beleidsniveau. Jan Boots, CEO van CityD, vult beleidslijnen aan met suggesties en voorbeelden. We doen dit vanuit onze kennis met stedelijke dynamiek. Welkom in de dynamische stad!

Bestuursakkoorden en lokaal beleid

Vanaf volgende week worden de nieuwe colleges voor Burgemeester en schepenen bekrachtigd op heel wat installatievergaderingen van de nieuwe Gemeenteraad. ‘Bijna’ overal kunnen burgemeesters en schepenen aan de slag om de komende zes jaar het beste van zichzelf te geven in hun stad of gemeente.

Het lokaal beleid krijgt vorm in de bestuursakkoorden die beklonken zijn door de partijen aan zet. Geïnspireerd door de lokale situatie, door de samenstelling van de coalitie en dus de ideologische mix, maar vaak ook uit van een pragmatische en daarom niet minder ambitieuze opstelling. Het lokaal bestuur pakt de uitdagingen lokaal aan, maar wordt hierin geleid of gestuurd door hoger liggende bestuursniveaus.

Welvarend Vlaanderen, maar hoe?

Het meest recente is natuurlijk het Vlaams Regeerakkoord dat de basis vormt voor de Vlaamse Regering. Samen werken aan een warm en welvarend Vlaanderen, geen enkele burgemeester kan hier tegen zijn.

We focussen even op het luik ‘welvarend’ Vlaanderen omdat hier thema’s als economie, mobiliteit, toerisme en omgeving genoemd worden. Welvaart heeft veel vaders en moeders, maar we zijn het er allemaal over eens dat een sterk, goed ingebed en rechtszeker economisch weefsel een belangrijke randvoorwaarde is om ook de leefbaarheid van gemeenten, kernen en dorpen op peil te houden. Niet elke gemeente moet hierbij dezelfde ambitie tonen, maar het bovenlokaal of regionaal framework moet wel op punt staan om de woon- en werkaspiraties van inwoners te faciliteren. 

We zoomen in op enkele highlights:

•    Kansen krijgen en kansen grijpen om initiatieven te nemen in ondernemersprojecten of afgeleide sectoren zoals cultuur, sport, zorg,….

•    Impulsen en vrijheid geven aan ondernemers van grote en kleine bedrijven die out of the box het pad van vernieuwing en innovatie bewandelen.

•    Vlaanderen is een ondernemersvolk waarbij elke dag nieuwe zelfstandige ondernemers opstaan. Dit is de brandstof voor de toekomst.

•    Vrijheid en duidelijkheid mogen samen gaan, maar kunnen niet leiden tot overregulering. Dus vereenvoudiging is key als we de ondernemers echt vertrouwen willen geven.

•    Er is al veel inkt gevloeid over het vergunningenbeleid. Rechtszekerheid en - hier zijn we weer - ‘duidelijkheid’ zijn essentieel. Die moeten hand in hand gaan. Het is heel belangrijk dat alle overheidsniveaus met één stem spreken en elkaar geen stokken in de wielen steken.

•    Een sterk economisch weefsel kan niet zonder even sterk sociaal weefsel. Engagement dat zich al vroeg manifesteert in eender welke vereniging komt ook het economisch ecosysteem ten goede. We benoemen dit omdat dit Vlaamser is dan Vlaams.

•    Een robuuste woon/werkomgeving moet multimodaal bereikbaar zijn. Ook dat is geen sinecure in een verspreid en verkaveld landschap als Vlaanderen. Maar willen we van Vlaanderen een mooie en duurzame plaats maken, dan zijn hier inspanningen van verdichting, bereikbaarheid en diversiteit noodzakelijk. Dit geldt niet enkel voor mobiliteit, maar evenzeer voor haalbare en betaalbare woningen, bereikbaarheid van voorzieningen en voor duurzame inspanningen om de klimaatverandering op te vangen.

Lokale vertaling

Nobele intenties die nu ook lokaal moeten uitgerold worden. Hoe doen we dat dan best? We lijsten de volgende beleidslijnen op aangevuld met suggesties en voorbeelden.

1.    Een sterke economie zal duurzaam zijn of zal niet zijn. Niet alleen moeten bedrijfsprocessen duurzaam worden uitgerold, ook de bedrijfsomgeving dient duurzaam te worden uitgebouwd en ingericht. Vandaar het belang om een toekomstgerichte visie uit te werken voor vaak verouderde bedrijventerreinen. Huidige activiteiten zijn niet langer afgestemd op de percelen waarop ze gelegen zijn, de inrichting is vaak 100% afgestemd op autogebruik, van gemeenschappelijke en ondersteunende diensten is amper sprake. Ook is de inrichting niet aangepast aan de veranderende klimatologische omstandigheden. 

2.    Een duurzaam ingericht bedrijventerrein is één, hoe kunnen we ervoor zorgen dat het juiste bedrijf de juiste plek krijgt, ten opzichte van andere bedrijven, ten opzichte van de weginfrastructuur, ruimtegebruik. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er voldoende bedrijfsruimte over blijft voor bedrijven die nergens anders een plek kunnen vinden? Met andere woorden, hoe gaan we om met verweefbare bedrijfsactiviteiten die ook elders kunnen gehuisvest worden? CityD heeft hiervoor al een leidraad geschreven.

3.    Ondernemers moeten zich kunnen concentreren op de uitbouw van hun activiteiten. Regelgeving is noodzakelijk mits duidelijk, rechtszeker en logisch. Aan de lokale besturen om de ondernemers hierin efficiënt bij te staan met de invoering van een one-stop-shop. Digitaal in deze innovatieve tijden, fysiek als het moet. 

4.    Een overheid kan natuurlijk steunmaatregelen in het leven roepen, maar ze moeten het juiste doel dienen: een hefboom voor meer private investeringen en geen doekje voor het bloeden. Of het nu gaat om steunmaatregelen inzake energie-efficiëntie, renovatie of lokalisatie, ze moeten de bedrijven een flinke duw in de rug geven, maar ook niet meer dan dat. Gevelrenovatiepremies zijn heilzaam indien ze ook voldoende investeringsdynamiek op gang brengen. De ervaring leert ons dat kleine beetjes zelden tot zichtbare veranderingen leiden. Beter een enkeling met een sterk dossier vooruithelpen zodat de investering duurzaam is in de tijd dan vele vragen te willen honoreren. Beter dan subsidies zijn vaak rollende fondsen waarbij de overheid een eerste bedrag injecteert en dit bedrag kan kapitaliseren. De beste garantie om blijvend en zonder veel risico een investeringsklimaat te faciliteren.

5.    We hadden het al over een duurzame herinrichting van bedrijventerreinen en over het aansnijden van slapende reserves. Want hier zit de winst. Dit kan samen met andere gemeenten, want de zoektocht naar de geschikte locaties stopt niet noodzakelijk aan de gemeentegrenzen. Ook hier leidt VLAIO de dans met de oproepen voor een bovenlokaal uitgiftebeleid of de aanstelling van bovenlokale gebiedsregisseurs. Ook andere calls in de toekomst zullen hier op inzetten. Een grondbank voor deze reserves zal de volgende stap zijn. Hier kan ook een lokaal bestuur bijzonder pionierswerk verrichten. 

6.    Kernversterking, het hoge woord is eruit. We hadden het vroeger vaak over bruisende of levendige kernen. De vraag is of elke consument hierop zit te wachten op elk moment van de week of dat hij/zij gewoon wenst aan te treffen wat hij/zij nodig heeft. Laten we van deze kernen ‘voorzienige’ kernen maken op maat van elke stad of gemeente. Gezellig wanneer het kan, convenient en functioneel wanneer het moet. En we mogen alles doen om onze kernen te vrijwaren van leegstand of leegloop. Indien we elders alles toelaten, blijft het vaak dweilen met de kraan open. Dus een lean & mean-visie is essentieel, een consequent beleid nog veel belangrijker. Eens de visie er is, moet de uitvoering wel volgen. Dit wordt nog vaak vergeten. Een kern weerbaar en robuust maken voor de toekomst vergt inspanningen van iedereen, van beleid, van ondernemers, van investeerders. Maak er samen werk van en beschouw elkaar als partners. 

Mobiliteit is ook voor een sterk economisch weefsel essentieel, als middel en niet als doel. Deze olifant in de kamer benoemen we de volgende keer nog wel eens.

Over CityD en CityD-WES group

CityD-WES group verstrekt onafhankelijk advies aan organisaties, bedrijven en besturen en opereert vanuit twee merken CityD en DataD.

CityD versterkt de lokale en regionale dynamiek op basis van gericht onderzoek, heldere visies, strategie en een uitvoerbaar maatregelenpakket. Met ons werk richten wij ons op Citymarketing en Centrummanagement, Handel en Horeca, Ruimtelijke Economie, Toerisme en Vrije Tijd, Vastgoed en Gebiedsontwikkeling. Ons ultieme doel is om jouw en onze omgeving aantrekkelijk te maken voor bewoners, bezoekers én bedrijven.

DataD is expert in marktonderzoek en marktstrategie. Met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gaan we verder dan data en leveren we heldere inzichten in marktsegmenten en in het gedrag van consumenten/klanten. Deze inzichten vertalen we in actiegericht advies. DataD maakt bedrijven en organisaties “marktgedreven”. We zorgen ervoor dat u uw klant, concurrent en omgeving beter leert kennen. Dat u uw producten of diensten perfect afstemt op de wensen van de markt. Dat u uw bestaande afzetmarkten verder uitbouwt en nieuwe markten aanboort. Kortom, DataD zet uw uitdagingen om in kansen. 


Ook geïnteresseerd in oplossingen op maat voor jouw dynamische stad of in informatie over kernversterking en lokale economie? Wens je meer te weten over onze pijlers en de ondersteuning die we je met ons merk CityD kunnen bieden? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!

Platform Binnenstadsmanagement: rapport Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024

CityD-WES werkte als partner van het Platform Binnenstadsmanagement mee aan het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024. Het rapport werd zojuist gepubliceerd op de website van het Platform. De resultaten geven waardevolle inzichten in de relatie tussen mobiliteit en economie in centrumgebieden van Nederland en Vlaanderen.

CityD is als partner van het Platform Binnenstadsmanagement te gast in Tilburg

Het Platform Binnenstadsmanagement organiseerde eind 2024 de Dag van de Inspiratie in Tilburg. De thema’s vergroening, gebiedsontwikkeling en innovatie sluiten naadloos aan bij enkele pijlers van CityD: centrummanagement, citymarketing, handel en horeca.

CityD en VVSG doen onderzoek naar budget en bezettingsgraad diensten economie

De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en CityD stelden de resultaten voor van het onderzoek waaraan 241 steden en gemeenten deelnamen. We peilden naar diverse facetten binnen diensten economie. De resultaten zijn op zijn minst opvallend te noemen, met werkpunten, maar ook een hoopvolle evolutie.

CityD ondersteunt Rwanda met stedelijke ontwikkeling en toerisme

Rwanda is een economisch snel groeiend land in hartje Afrika. CityD ging met de steun van FIT (Flanders Investment & Trade) ter plaatse ontwikkelingsvisies voor stedelijke ontwikkeling en toerisme toelichten. De uitbreiding rond Kigali en het WK Cyclism 2025 vraagt onze expertise op vlak van uitgiftebeleid, gebiedsregie en duurzaam (fiets)toerisme .

Mobiliteit handelskernen ook politiek thema

Mobiliteit speelt een grote rol bij het definiëren van ‘bruisende’ of ‘levendige’ kernen. Dat het plots ook een verkiezingsthema zou worden, is toch wel verrassend. Tussen politieke wensbeelden en de realiteit van de dag zit echter vaak een grote kloof. Een kijk op mobiliteit en politiek vanuit onze pijler centrummanagement en citymarketing, door de ogen van CEO Jan Boots.

Visie detailhandel Oostende

Oostende, een kuststad met een naam als een klok én shoppingstad. CityD onderzoekt over de grenzen van de beleidsdomeinen heen hoe de toekomst van de detailhandel eruit moet zien. Met een ruimtelijke invalshoek (vernieuwd decreet IHB) en rekening houdend met inwoners, verblijvers en bezoekers wordt vanuit analyse een heldere visie en concreet actieplan uitgewerkt.

Opinie: Huurprijzen voor handelspanden dalen terwijl het KI stijgt. Klopt dat wel?

Hoe bepaal je de huur van een handelspand in tijden waarin leegstand veel handelscentra domineert? Kan je het jaarlijks indexerende kadastraal inkomen nog gebruiken als maatstaf? Kirsten, Mathias en Jan van CityD verzamelden inzichten en geven aan hoe je leegstand kan bestrijden.

CityD en Platform Binnenstadsmanagement bouwen via bordspel aan een sterke binnenstad

CityD is partner van het Platform Binnenstadsmanagement dat Nederlandse en Vlaamse steden en gemeenten samenbrengt rond binnenstedelijke thema’s. Hoe ga je open en eerlijk in gesprek over de samenwerking in jouw binnenstad? We testen deze samenwerking op interactieve en speelse wijze uit met het bordspel ‘Bouwen aan een sterke binnenstad’!

Zomer netwerken: bouw samen sterke bedrijventerreinverenigingen!

Bedrijventerreinverenigingen brengen zowel voor het lokaal bestuur als voor de bedrijven zelf heel wat voordelen. CityD helpt je graag met de uitwerking. Ga deze zomer alvast netwerken! Ook wie een dossier voor bovenlokale gebiedsregisseurs bij VLAIO wil indienen, kan op onze ondersteuning rekenen. We wensen je een fijne zomer en kijken ernaar uit om samen te werken aan een sterk en verbonden bedrijventerrein! ☀️

(Weers)onafhankelijk duiken we de zomer in!

Krijgen we een typisch Belgische zomer of zullen we kunnen genieten van zon en strand? Daarop kunnen we je geen antwoord geven, maar gelukkig wel op andere onderzoeksvragen. Met onze merken DataD en CityD gaan we graag voor jou aan de slag, tijdens of na de zomer. We wensen je een deugddoende vakantie!

Gebiedsregie in Houthalen-Helchteren

Voor de bedrijventerreinen Europark en Centrum-Zuid organiseerde CityD in Houthalen-Helchteren twee workshops. Op basis van de input uit de workshops worden gebiedsgerichte acties opgesteld. De acties worden samen met en voor de ondernemers uitgewerkt, want gebiedsregie op een bedrijventerrein doe je samen.

CityD in jury Tungri Awards in Tongeren

Tongeren zet lokale ondernemers in de schijnwerpers en huldigt hen voor hun werk en inzet. CityD, die de dienst lokale economie adviesgewijs ondersteunt, zetelt in de jury. De Tungri Awards worden op 24 oktober 2024 uitgereikt. Een zaak nomineren voor één van de vier categorieën kan nog tot 31 juli.

Perslancering Citymarketing Eeklo

Het citymarketingplan voor Eeklo werd aan de pers voorgesteld. CityD en Supermoon ontwikkelden via een participatief traject een gedragen visie omtrent de identiteit van Eeklo, bepaalden de merkessentie en positionering en werkten promotionele acties uit. Eeklo is een stad in beweging en Eeklo beweegt je! In onze blog lees je hoe we dit in praktijk brengen.

Op zoek naar een bedrijventerreinmanager? Dan ben je bij CityD aan het juiste adres!

Een duurzaam en toekomstbestendig bedrijventerrein? Niet enkel de invulling van de kavels staat centraal, maar ook de mogelijke synergieën tussen de bedrijven onderling. Een overkoepelende aanpak dus met een verbindende kracht: de bedrijventerreinmanager. De bedrijventerreinmanager van CityD is de juiste keuze!

Willebroek, waar CityD de beeldkwaliteit van de handelskern verhoogt en de samenwerking tussen handelaars versterkt

Willebroek wil haar handelskern versterken en alle handelaars beter later samenwerken. CityD kreeg de opdracht om afspraken te maken rond beeldkwaliteit en uitstraling en zal met de handelaars verbindende acties uitwerken, over de grenzen van taal en afkomst heen. Lees hoe we dit aanpakken.

Herbestemmingsdag (12.05.2024) wijst op het belang van herbestemmen als weg naar de toekomst

CityD onderzoekt via een herbestemmingsstudie welke nieuwe functies gebouwen kunnen krijgen. Dit doen we via een participatief traject samen met de opdrachtgever, belanghebbenden, omwonenden, experts en architect. Een nieuwe toekomst voor bestaande gebouwen, daar geloven we in!

CityD analyseert voor VLAIO de ruimtelijke en economische evolutie van publiek toegankelijke functies

VLAIO bouwt aan bedrijvige kernen van de toekomst. Welk beleid is er rond publieksgerichte functies nodig om weerbare handels- en/of voorzieningenkernen uit te bouwen? CityD analyseert het publieksgericht aanbod, toetst het bestaand beleid, onderzoekt ontwikkelingen en formuleert aanbevelingen.

CityD is partner bij de Dag voor de Binnenstad en de Week van de Samenwerking

Op 11 april 2024 werden Lier, Ede en Arnhem verkozen tot winnaars van het ‘Meest Inspirerende Binnenstadsproject’ tijdens de Dag voor de Binnenstad. CityD is jurylid bij de verkiezing en volgde ook de Week van de Samenwerking, twee initiatieven van het Platform Binnenstadsmanagement. De CityD-pijlers Centrummanagement & citymarketing en Handel & horeca sluiten hier naadloos bij aan.

CityD getuigt dat Samenwerken Werkt op de avond van de West-Vlaamse Winkelier

Tijdens de avond van de West-Vlaamse Winkelier riep CityD handelaars op tot meer samenwerking via de keynote ‘Samenwerken Werkt’. De avond werd georganiseerd rond het initiatief ‘de Winkelsterren van je buurt’. CityD begeleidde handelaarsverenigingen, steden en gemeenten bij het opzetten en uitrollen van hun actie.

Het belang van bovenlokale uitgifteplannen en de ondersteuning door CityD in opdracht van VLAIO

Hoe vinden gemeenten voor bedrijventerreinen een balans tussen de groeiende vraag naar ruimte en de noodzaak van duurzaam ruimtegebruik? De VLAIO-oproep voor ondersteuning bij het bovenlokaal uitgiftebeleid biedt een antwoord. Maak gebruik van deskundige begeleiding en advies van City D als consortium binnen deze boeiende opdracht.

Ondersteuning handelaars Heist-op-den-Berg via digitale cadeaubon en nieuwe branding

Als adviseur lokale economie ondersteunt CityD al sinds begin 2022 Heist-op-den-Berg op vlak van centrummanagement. Een jaarlijks actieplan en persoonlijke begeleiding liggen er aan de basis van succesvolle handel in het centrum en de deelkernen. De Heistbon werd gelanceerd en het shoppen kreeg een nieuwe branding.

Versterking van het winkellandschap in Lommel via nieuwe Jumbo

CityD verrichtte bijkomend onderzoek omtrent de voedingsbranche in Lommel. Aanleiding was de opening van een filiaal van supermarkt Jumbo. De screening gaf aan waarom een supermarkt net op deze locatie een meerwaarde kan zijn voor de nabijgelegen stadskern, maar vooral voor de inwoners van Lommel en randgemeenten.

Opinie: ondernemerschap stimuleren met “Win je Zaak”-acties

Succesvolle “win je zaak”-wedstrijden geven de startende ondernemer een flinke financiële duw in de rug of voorzien zelfs een jaar gratis een pand. Wat ligt er achter het succes van deze acties? Waarom is het persoonlijk begeleidingstraject noodzakelijk? Lees de opinie van Jan Boots, CEO van CityD-WES.

CityD-WES blikt terug op 2023 en kijkt vooruit naar 2024

In 2023 rolden we onze merken CityD en DataD verder uit. CityD versterkt lokale en regionale dynamiek. DataD is expert in marktonderzoek & marketingstrategie. Beide merken blikken terug op een gevuld 2023 en staan ook in 2024 bedrijven, organisaties en overheden bij in hun groei en ontwikkeling.

CityD coacht handelaarsvereniging Izegem met succesvolle stickeractie

CityD coacht de handelaars in Izegem met een succesvolle stickeractie: 100 deelnemende handelaars, 250.000 stickers en 775 volle stickerboekjes. Handelaars werden bijgestaan bij de praktische uitwerking, bij posts op sociale media en werden geïnspireerd tot het uitwerken van eigen initiatieven.

CityD en Idea onderzoeken de ruimtelijke evolutie van publiek toegankelijke functies in Vlaanderen

CityD adviseert over het spanningsveld tussen ruimte en functie. Een bedrijvige kern vraagt transitie, ruimtelijke organisatie en een goede bereikbaarheid om succesvol en toekomstbestendig te zijn. CityD onderzoekt de ruimtelijke evolutie van publiek toegankelijke functies in Vlaanderen.

Ondernemerschap, kernversterking en detailhandelsbeleid troef bij CityD

Zaakvoerder Jan Boots van CityD was te gast op evenementen en seminaries rond ondernemerschap, kernversterking en detailhandelsbeleid. Zo was er de Ondernemerschapstop van minister Jo Brouns en VLAIO, het Platform Binnenstadsmanagement in Turnhout en de vragenronde bij Unizo Limburg met ministers Peeters en Brouns.

Promobijdrage handelaars Peer resulteert in aantrekkelijke bijkomende acties

De handelsvereniging in Peer HHOP! is al jaren trekker van activiteiten die het handelscentrum ten goede komen. Sinds dit jaar (t.e.m. 2025) werd een promobijdrage ingevoerd. Dit resulteert in aantrekkelijke bijkomende acties. CityD-collega Silvie Vandewijer zorgt ervoor dat alles vlot verloopt.

Behoeftestudie sportinfrastructuur voor Ninove

In opdracht van de stad Ninove voerde CityD een behoeftestudie rond sportinfrastructuur uit. Welke sportvoorzieningen zijn aanwezig en aan welke is er nood? Via een toekomstvisie en diverse scenario’s kan Ninove nu de juiste beleidskeuzes op vlak van sportinfrastructuur maken.

Throwback naar internationale trainingsprogramma’s

Gedurende meer dan 35 jaar werden in ons kantoor in Brugge internationale trainingsprogramma’s rond toerisme georganiseerd voor organisaties uit ontwikkelingslanden (Azië, Afrika en Latijns-Amerika). Na bijna 30 jaar keren de Thaise Wew en Puk terug naar Brugge. Het was een blij weerzien!

Afronding visievorming gebiedsregie Houthalen-Helchteren en Heusden-Zolder

Leefbare en toegankelijke bedrijventerreinen ontwikkelen met de lokale bedrijven. Dat is het doel van de studie die werd uitgewerkt binnen het complex project Noord-Zuid Limburg. CityD maakt deel uit van het consortium dat – nu de visie is opgemaakt – verder zal instaan voor de realisatie.

Herbestemming Sint-Jozefskerk Roeselare zorgt voor positieve wijkdynamiek

Bijna 1800 Rooms-Katholieke kerken in Vlaanderen, maar amper 5% Vlamingen die ze bezoeken. Overheden gaan op zoek naar herbestemmingsmogelijkheden voor dit waardevol erfgoed. VOKA Vastgoed West- en Oost-Vlaanderen en collega Pascal Steeland (CityD-WES) bezochten de Sint-Jozefskerk in Roeselare.

CityD informeert ondernemers via Voka Limburg over transitie van bedrijventerreinen

Voka Limburg startte een platform voor lokale economie en nodigde CityD uit om de transitie binnen bedrijventerreinen toe te lichten. De gebiedsregie in centraal Limburg is een uitstekend voorbeeld, want alle facetten komen er aan bod. Onze experten staan ook jou graag bij in transitievraagstukken.

CityD benchmarkt kasteelrestaurants voor Toerisme Vlaanderen

De rijke erfgoedtraditie in Vlaanderen stelt overheden voor de uitdaging om voor dat erfgoed een herbestemming te zoeken. Vormen kasteelrestaurants een goede invulling voor kastelen? CityD zoekt het uit via een benchmark in binnen- en buitenland die ongetwijfeld interessante inzichten zal opleveren.

CityD begeleidt Oudsbergen bij citymarketing

Citymarketing betekent letterlijk ‘het promoten van een stad’. In Oudsbergen zorgde CityD voor een aantrekkelijke positionering met de nadruk op een krachtige, verbindende identiteit. Andere steden en gemeenten doorliepen met ons een traject binnen citymarketing en centrummanagement. Lees ook het verhaal van Beringen en Hoogstraten in Imago Magazine .

Verweving onmisbaar bij ruimtelijke economie en gebiedsontwikkeling

Bij CityD helpen we overheden een beleidsvisie voor economie op maat van de stad, regio of het bedrijventerrein uit te werken. Verweving zorgt voor werklocaties die rekening houden met het woonweefsel. Lees meer over onze projecten, beschikbare toolboxen en een mogelijk plan van aanpak.

Van handelskern naar levendige kern in Tongeren

De stad Tongeren heeft het ontwerp voor het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Centrum II onlangs voorgesteld.

Smart Cities en het datagedreven beleid

CityD bracht tijdens het inspiratiemoment rond ‘City of Things’ (VLAIO) een keynote over ‘De toekomst van datagedreven beleid’. Data is de voedingsbron voor Smart Cities, maar welke data is belangrijk en hoe dient die te worden verzameld?

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x