Citymarketing Oudsbergen

Oudsbergen is een jonge fusiegemeente in Limburg die zich via citymarketing wil positioneren als krachtige en aantrekkelijke gemeente. Hiervoor maakten we een citymarketingplan waarbij een verbindende identiteit werd ontwikkeld. Het resultaat is een gemeente waar de bewoners trots op zijn, die bezoekers aanspreekt en bedrijven aantrekt. 


Van interactieve workshops naar positionering

Oudsbergen is door de fusie in 2019 de gemeente met de grootste oppervlakte in de provincie Limburg. De naam 'Oudsbergen' werd via een participatief traject gekozen. Om Oudsbergen nog beter op de kaart te zetten, hebben we samen met creatief bureau Supermoon het citymarketingplan uitgewerkt.


Participatieve werkformules

Door te werken met co-creatie en met een methodologisch merkmodel, wordt de betrokkenheid van partners, bewoners en verenigingen zeer groot. De inzet van het traject was om de verbinding tussen de verschillende deelgemeenten te versterken. Dit kwam tot stand door verschillende gemeenschappelijke elementen te definiëren en aan één te schakelen. 

Tijdens een positioneringsworkshop had elke stakeholder zijn inbreng om de visie en de identiteit van de gemeente te ontwikkelen. Vertrekkende vanuit het DNA "Naar de Kern" en de inzichten van het topline onderzoek, kwamen we tot een gewenste positionering. Het interactieve karakter van de workshop werkte verbindend.

Samen met Supermoon onderneemt CityD deze stappen:

  • Het gemeentelijk DNA verfijnen op basis van de uitkomst van de interactieve workshop;
  • Dit DNA bewaken en vertalen naar unieke troeven;
  • Een helder merkenbeleid en -architectuur ontwikkelen (inclusief submerken);
  • Een adequate citymarketingstrategie ontwikkelen om Oudsbergen aantrekkelijk te positioneren voor bewoners, bedrijven en bezoekers;
  • Een huisstijlenhandboek en actieplan opmaken;
  • Citymaking: de citymarketing in de organisatie bewaken, het product-, evenement- en dienstenaanbod laten evolueren in functie van de visie van het marketingplan en stakeholders stimuleren om de kernwaarden van het merk uit te dragen.


 



close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x