Tongeren zoekt AmbioriX-factor

In het DNA van Tongeren zit Karakter (met een grote K). Net als de stadsheld Ambiorix een sterke, trotse, ambitieuze en gepassioneerde persoonlijkheid was, is de Tongenaar dat ook. Gedreven en ondernemend en een tikje rebels en weerbarstig. Het project 'Ondernemen met Karakter' wil deze typische eigenschappen en de wensen van de Tongenaar verbinden met die van de handelaars. Bestaande handelaars worden ondersteund en handelaars met de AmbioriX-factor worden aangetrokken: karaktervolle, vernieuwende en duurzame handelaars. 


Ondernemen met karakter

Dat de handel in steden en gemeenten een ware transactie doormaken, hoeft niet meer gezegd. Online shoppen verdringt authenticiteit en persoonlijk contact maar de behoefte om fysiek te shoppen blijft bestaan. Daarom wil Tongeren de stadskern nieuw zuurstof geven door een goede mix van verschillende functies aan te bieden zoals handel, horeca, vrije beroepen, ambachten, publieke dienstverlening, evenementen, toerisme, wonen en meer.


Gezocht en gevonden: Ondernemers met de AmbioriX-factor

Het fundament van Tongeren is zijn geschiedenis. Doorheen de jaren slaagde Tongeren erin om met zijn eigenzinnig winkel- en cultuuraanbod, de internationale antiekmarkt, de architectuur, het ruim gastronomisch aanbod en zelfs zijn accent het verschil te maken. Tongeren doet constant aan vernieuwing, maar met een duurzaam karakter. Om die vernieuwing een boost te geven werd het project 'Ondernemen met Karakter' uitgewerkt. Naast de ambassadeurs en de ondersteuning van de handelaars, werd ook een concept opgestart om nieuwe handelaars te vinden.


Ambassadeurs

De ambassadeurs van dit project belichamen de authentieke handel die het centrum rijk is. Stuk voor stuk zijn het vakkundige en klantvriendelijke ondernemers met een hart voor Tongeren en een uniek verhaal.

Deze handelaars dragen het project een warm hart toe: Barbarius, Brasserie bij Peter, Café Gerechtshof, Ijssalon Mario, Lily Fée, Lingerie Silhouette, Patisserie Blanckaert, The 4 Seasons, Winnie Moresi, Witgoed Matton.


Ondersteuning van bestaande handelaars

Naast de projectambassadeurs telt Tongeren nog tal van handelszaken die garant staan voor het karakter, de kwaliteit en de klantvriendelijkheid die onze binnenstad typeert.

Met coachingprojecten, commerciële acties en mystery-shoppers worden de gepassioneerde ondernemers die Tongeren nu al rijk is, ondersteund. Daarnaast werkt de stad aan de beeldkwaliteit van het handelscentrum. Zo krijgt de antiekbuurt een subtiele facelift en zullen er kleine ingrepen uitgevoerd worden die de uitstraling van de gevestigde zaken en het straatbeeld ten goede komen.


Nieuwe ondernemers met de AmbioriX-factor

“Heb jij de AmbioriX-factor?” Dat was de inzet van de campagne van de Stad Tongeren in samenwerking met de Provincie Limburg. Uit een tiental inzendingen werden vier winnaars gejureerd als beloftevol om een zaak te starten in Tongeren.

De bekendmaking van de vier finalisten kadert binnen het project "Naar de Kern", waarbij experten, lokale economie en de stakeholders de stadskern innovatief en toekomstgericht benaderen. Naast de zoektocht naar nieuwe handelaars worden ook de bestaande winkeluitbaters ondersteund met commerciële acties, coachingstrajecten en ambassadeurschap.

De ingediende dossiers werden beoordeeld door een professionele jury op basis van kwaliteit en haalbaarheid. De vier finalisten ontvangen een ondersteuningspakket van 10.000 euro per handelszaak. De subsidies kunnen aangewend worden voor commerciële huurkosten, publiciteit, professionele begeleiding of als werkingskost.

De Tongerse aanpak heeft een dubbele impact: innovatieve startersideeën zorgen voor de invulling van leegstaande panden en de bestaande handel en horeca worden weerbaarder gemaakt in de groeiende digitale shoppingmarkt.


 



close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x