Opmaak horecabeleidsplan Beringen

CityD maakte in 2023 voor de stad Beringen een horecabeleidsplan op.

Rekening houdend met wijzigende omstandigheden en omgevingsvariabelen brachten we een evenwichtig beleid voor alle horecaondernemers en horecagenieters tot stand. Niet enkel in de goed uitgeruste kern van Beringen-centrum, maar ook in de overige deelkernen als op bijzondere locaties speelt de horeca een belangrijke sociale rol en vormt ze mee het cement voor dynamische kernen. Horeca is een belangrijke werkgever en mag zeker niet onderschat worden. Daarnaast draagt de aanwezigheid van horeca bij tot de leefbaarheid en sfeerbepaling van kernen en deelgebieden, hetgeen andere sectoren eveneens ten goede komt zoals bijvoorbeeld winkelen, wonen, dienstverlening,… Horeca wordt best gediversifieerd in het algemeen belang van de leefbaarheid voor inwoners en bezoekers, maar wordt ook afgestemd op specifieke doelgroepen.

De brasserie van TODI (be-Mine) met inkijk in het aquarium/duikbassin.

De aanpak van CityD volgt het zandlopermodel. In de breedte onderzoeken wij de kwaliteiten en aandachtspunten van het horeca-apparaat in Beringen, via eigen locatieverkenning, deskresearch, gesprekken, confrontaties en benchmark. Deze inzichten laten ons toe om een aantal conclusies en uitgangspunten kernachtig te bundelen en om de positionering en het ambitieniveau te schragen. Nadien gaan we opnieuw in de breedte acties en maatregelen uitwerken, samen met de stad, horeca-uitbaters en andere belanghebbenden. 

In een tweede fase werden op basis van diverse beschikbare gegevens analyses gemaakt van de horeca in Beringen. Voorbeelden hiervan zijn een benchmark ten opzichte van omliggende gemeenten, een concurrentie en socio-demografische analyse (rekening houdend met bezoekersstromen), ervaringsonderzoek bij bewoners en bezoekers,…. Naast bovenstaande werd ook een omgevingsonderzoek gedaan (parking, bereikbaarheid, scholen, diensten,…).

Trends, ontwikkelingen en bewonersbehoeften creëren een bepaalde binnenstedelijke dynamiek gebaseerd op vraag en aanbod. Als de klant verandert, verandert de vraag en dus het aanbod. Een wonderbaarlijke wereld die bol staat van innovatie, flexibiliteit, creativiteit en ondernemerschap. Wij lijstten de voornaamste globale, landelijke of specifieke (lokale) trends op die relevant zijn voor horeca en bij uitbreiding toerisme en leisure; dit geheel gericht op  en op maat van Beringen.

Na de analysefase werden de ambities, markruimtebepaling en doelstellingen in beeld gebracht. Hierbij werd onder andere gekeken naar de horecastructuur, de omgeving, de kwaliteit en de profilering van het aanbod, het vergunningsbeleid en de marketing.


Dit project kadert binnen onze activiteiten omtrent Handel en horeca. CityD begeleidt overheden en organisaties om handelskernen te versterken met handel en horeca. 

Mist je stad of gemeente dynamiek en wil je kennis maken met onze experts?

 

< Terug naar overzicht

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x