Visie en advies
[simple_tooltip content='Een strategisch commercieel plan is een belangrijk hulpmiddel voor de opmaak van een gemeentelijk detailhandelsbeleid. Samen met de voornaamste actoren (handelaars, gemeente, lokale horeca-afdeling, belangenorganisatie, dienst toerisme, eigenaars, evenementenorganisaties, …) leggen we de sterktes en zwaktes bloot van het detailhandelsapparaat van uw stad of gemeente en zoeken we naar de juiste positionering en naar een haalbaar ambitieniveau. Een strategisch-commercieel plan behelst aanbevelingen voor alle aspecten van een bestaand detailhandelsapparaat. CityD noemt dit het verbinden van de hardware (infrastructuur, leesbaarheid, verblijfskwaliteit, parking, fysieke relaties, …) van een stad met de software (voorzieningen van publieke en private aard, wonen, cultuur, toerisme, leisure, …). Geen plan zonder een gedetailleerd en onderbouwd pakket aan acties en maatregelen. Alleen zo kunnen handelskernen ‘toekomstbestendig’ worden uitgebouwd. ']

Strategisch Commercieel Plan
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Met citymarketing wil men de doelgroepen bewegen hun activiteiten in een gemeente of stad te ontplooien. Citymarketing is dus meer dan een catchy slogan of het aantrekken van bezoekers, het richt zich ook op het behouden en aantrekken van (potentiële) bewoners en bedrijven, handelaars en investeerders. Citymarketing is het maken van strategische keuzes en het benoemen van strategische projecten. CityD voegt daar de dimensie city-making aan toe. Want de marketing van een product kan maar slagen als de kernkwaliteiten op punt staan.']

Citymarketingplan
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Beleidsplannen zijn instrumenten om structureel en planmatig te werken aan een stedelijke functie en aan haar kwaliteit vb. horecabeleidsplan. Ook hier kan een functie centraal staan maar wordt toch vooral gezocht naar een maximale synergie met andere stedelijke functies, want daar liggen de meeste kansen en is het onderscheidend vermogen het grootst.']

Beleidsplannen stedelijke functies (horeca/toeristisch beleidsplan, leisureplan, ...)
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Een brancheringsplan bevat regels waarmee bepaalde branches van detailhandel niet verder mogen uitbreiden. Zo kan er in een brancheringsplan vastgesteld worden welk type winkel nog kan verwelkomd worden in een bepaalde wijk of kern of niet. Brancheringsplannen kunnen deel uitmaken van een strategisch commercieel plan of haalbaarheidsstudies. Rekening houdend met het nieuwe decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, kijken we vooral naar de productgroepen A (voeding), B (persoonsuitrusting), C (land- en tuinbouw, planten en bloemen) en D (andere).']

Brancheringsplannen
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Een haalbaarheidsstudie betreft de analyse van functionele, technische, financiële, ruimtelijke en locatie-aspecten van een voorgenomen (commercieel of gemengd) project, om een beslissing te kunnen nemen omtrent de eventuele realisatie van het project of de vestiging van retailformules. ']

Haalbaarheidsstudies
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Via een marktruimteberekening kan er nagegaan worden voor welke productgroep er nog marktruimte is en waar verzadiging optreedt in een bepaalde stad of gemeente. Een marktruimteberekening is een theoretische benadering maar zegt toch iets over het economisch functioneren van de productgroepen ‘voeding’, persoonsuitrusting’, ‘land- en tuinbouw, planten en bloemen’, ‘andere’. Het is een interessant hulpmiddel voor overheden om de wenselijkheid of haalbaarheid van nieuwe ontwikkelingen te testen. ']

Marktruimteberekening
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Een blindevlekkenplan geeft aan voor welke branches en welke enseignes er ruimte is en hoeveel. Rekening houdende met het verzorgingsgebied van een gemeente en met het reeds aanwezige aanbod, worden de white spots per retailformule bepaald. Ook overheden hebben best zicht op ontbrekend aanbod om hier nadien een gericht acquisitiebeleid op te voeren.']

Blindevlekkenplan
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Op strategisch niveau is het belangrijk dat een gemeente duidelijke keuzes maakt. Wat voor handelscentrum wil de gemeente zijn? Hoe kan de gemeente zich positioneren? Hoe kan een handelscentrum ‘future-proof’ versterkt en ontwikkeld worden. Aanbod en een mix van functies gaan hierbij hand in hand met een aangename beleving, leesbaarheid en uitstraling van het handelscentrum. Hierbij wordt dus ook nagedacht over aspecten als bereikbaarheid, toegankelijkheid, parkeermogelijkheden, ontwikkelingslocaties, andere stedelijke functies (wonen-werken-recreëren), … Een centrumontwikkelingsplan is als het ware de voorbode voor een stedenbouwkundig masterplan, waarbij een toekomstvisie de eerste keer ook grafisch vorm krijgt.']

Centrumontwikkelingsplan (stedenbouwkundig en commercieel)
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Voor dit soort opdrachten doet CityD beroep op de expertise van haar zusterbedrijf WES Research and Strategy, marktleider in deze materie. De Consumeter biedt je, als klant, de mogelijkheid om op een budgetvriendelijke manier vragen te stellen aan de Belgische bevolking rond toerisme & leisure, retail, vastgoed of sociaaleconomisch beleid. De Consumeter wordt georganiseerd in januari, april, juli en oktober. Je kan aan onze Consumeter één of meerdere vragen toevoegen. De Consumeter kan ook geschikt zijn als barometer om evoluties op te volgen wanneer dezelfde vraag op regelmatige basis wordt gesteld. ']

Consumeter
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='
Voor dit soort opdrachten doet CityD beroep op de expertise van haar zusterbedrijf WES Research and Strategy, marktleider in deze materie.
Welke vragen leven er bij je inwoners?
Wat houdt hen bezig?
Wat willen ze veranderd zien in hun gemeente of stad?
Als gemeente of stad is het vaak niet evident om exact te weten waar de burger nu echt van wakker ligt. Wij bieden een antwoord op deze vragen met ons gerichte bevolkingsbevraging. Aan de hand van deze bevraging ben je in staat om het beleid gerichter af te stemmen op de reële noden van de burger en win je bovendien het vertrouwen van de burger wat leidt tot extra draagvlak voor genomen beleidsbeslissingen. ']
Welke vragen leven er bij je inwoners?
Wat houdt hen bezig?
Wat willen ze veranderd zien in hun gemeente of stad?
Als gemeente of stad is het vaak niet evident om exact te weten waar de burger nu echt van wakker ligt. Wij bieden een antwoord op deze vragen met ons gerichte bevolkingsbevraging. Aan de hand van deze bevraging ben je in staat om het beleid gerichter af te stemmen op de reële noden van de burger en win je bovendien het vertrouwen van de burger wat leidt tot extra draagvlak voor genomen beleidsbeslissingen. ']

Consumentenbevraging
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='
Voor dit soort opdrachten doet CityD beroep op de expertise van haar zusterbedrijf WES Research and Strategy, marktleider in deze materie.
U wilt als gemeente of stad toch graag weten of en voor welke producten de inwoners gebruik maken van het handelsapparaat in uw stad? Komen ze vaak? Blijven ze lang? Is het in combinatie met andere redenen? Hoe beoordeelt men het handelsapparaat? Wat koopt men in andere steden en waarom? Met andere woorden, wat is de koopbinding en wat de koopattractie? Komen ze minder of meer dan vroeger en wat is de verwachting? Hoe kijken ze tegen bereikbaarheid, kwaliteit, parkeeraanbod, andere troeven? Belangrijke meting om detailhandelsbeleid verder vorm te geven of bij te sturen. ']
U wilt als gemeente of stad toch graag weten of en voor welke producten de inwoners gebruik maken van het handelsapparaat in uw stad? Komen ze vaak? Blijven ze lang? Is het in combinatie met andere redenen? Hoe beoordeelt men het handelsapparaat? Wat koopt men in andere steden en waarom? Met andere woorden, wat is de koopbinding en wat de koopattractie? Komen ze minder of meer dan vroeger en wat is de verwachting? Hoe kijken ze tegen bereikbaarheid, kwaliteit, parkeeraanbod, andere troeven? Belangrijke meting om detailhandelsbeleid verder vorm te geven of bij te sturen. ']

Koopstromenonderzoek
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Meten is weten, zeker in een snel veranderende wereld als detailhandel. De detailhandel evolueert sneller dan administratieve of planmatige procedures. Het is dus echt wel noodzakelijk om aan de hand van een dynamisch dashboard vele parameters zoals bevolkingsgroei, aanbodcijfers, leegstand, koopattractie – en binding, rijtijden, bestedingen, huurprijzen, brancheringsmodellen, ratio’s in de tijd te kunnen volgen. Dat laat overheden dan toe om tijdig bij te sturen en de nodige maatregelen te nemen. De Statsmonitor is GIS-proof, resultaten kunnen dus zeer aanschouwelijk worden weergegeven. De Statsmonitor is eigendom van CityD en Viewpoint. ']
