Toerisme & Leisure
Over toerisme & leisure
Steden en gemeenten zijn al langer geëvolueerd van productie- naar consumptiecentra waar het toeristisch-recreatief gebeuren hoe langer hoe meer een centrale plaats inneemt. Het verzorgingsapparaat van een stad biedt ons niet alleen de mogelijkheid om te wonen en te werken, maar ook om te winkelen, te ontmoeten, te ontspannen en te genieten. Vandaar dat ingezet wordt op een verantwoord aanbod aan culturele, sportieve of recreatieve voorzieningen.
Trends in vrijetijdsbesteding bepalen vandaag mee de ontwikkeling en aantrekkelijkheid van stad of regio. Het gaat al langer niet meer om het historisch of cultureel aanbod, maar wel over de wijze hoe bezoekers en toeristen dit willen ervaren. Het functioneren van een hele stad wordt er mee door beïnvloed.
Het is belangrijk om deze bredere approach te gieten in een wervend toeristisch en recreatief beleid. Naast een nicheaanbod zetten steden en gemeenten ook meer in op de landschappelijke beleving als deel van een geheel zodat ook de verblijfsfunctie hierdoor kan versterkt worden.
Ontspanning, cultuur, toerisme, sport, gastronomie, het maakt allemaal deel uit van een strategisch plan toerisme en vrije tijd, dat CityD graag voor jou wenst uit te werken.
Al meer dan 50 jaar zet CityD via de CityD-WES Group in op toeristisch onderzoek voor regio’s en steden, in binnen- en buitenland. Vanuit twee kantoren, nabij de Brugse binnenstad en vanonder de schachtblokken van de mijn van Houthalen-Helchteren, zijn de medewerkers uitstekend geplaatst om kusttoerisme, kunsttoerisme, landschappelijk toerisme nabij het Nationaal Park Kempen-Maasland en industrieel erfgoed beleidsmatig en via gerichte acties nog sterker tot hun recht te laten komen.
Trends in vrijetijdsbesteding bepalen vandaag mee de ontwikkeling en aantrekkelijkheid van stad of regio. Het gaat al langer niet meer om het historisch of cultureel aanbod, maar wel over de wijze hoe bezoekers en toeristen dit willen ervaren. Het functioneren van een hele stad wordt er mee door beïnvloed.
Het is belangrijk om deze bredere approach te gieten in een wervend toeristisch en recreatief beleid. Naast een nicheaanbod zetten steden en gemeenten ook meer in op de landschappelijke beleving als deel van een geheel zodat ook de verblijfsfunctie hierdoor kan versterkt worden.
Ontspanning, cultuur, toerisme, sport, gastronomie, het maakt allemaal deel uit van een strategisch plan toerisme en vrije tijd, dat CityD graag voor jou wenst uit te werken.
Al meer dan 50 jaar zet CityD via de CityD-WES Group in op toeristisch onderzoek voor regio’s en steden, in binnen- en buitenland. Vanuit twee kantoren, nabij de Brugse binnenstad en vanonder de schachtblokken van de mijn van Houthalen-Helchteren, zijn de medewerkers uitstekend geplaatst om kusttoerisme, kunsttoerisme, landschappelijk toerisme nabij het Nationaal Park Kempen-Maasland en industrieel erfgoed beleidsmatig en via gerichte acties nog sterker tot hun recht te laten komen.
Bekijk onze producten
[simple_tooltip content='Strategievorming is een continu proces waarbij management en medewerkers zich inzetten om marktaandeel te winnen, klanten- of burgertevredenheid te creëren, marges te vergroten en/of uitbreiding te realiseren. Een heldere stip aan de horizon in de vorm van een duidelijk omlijnd doel helpt alle strategische beslissingen goed in elkaar te laten passen en middelen efficiënt in te zetten. CityD analyseert jouw situatie binnen de toeristische sector, bepaalt in overleg een toekomstvisie en werkt hiervoor een gericht actieplan uit. Door in te zetten op participatieve methodes garanderen we een gedragen visie waardoor de nieuwe strategie sneller kan worden geïmplementeerd. Aan de hand van bereikte (deel)resultaten kunnen we ook na implementatie het strategisch beleidsplan toerisme voor jou blijven monitoren en bijsturen. ']

Strategisch beleidsplan toerisme
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Elk (strategisch) plan heeft tot doel verandering te veroorzaken en de eigen positie te verbeteren. Gezien het domein van vrije tijd of ‘leisure’ alsmaar aan belang wint, is het noodzakelijk om een goede toekomstvisie uit te schrijven voor jouw organisatie. Deze wordt opgebouwd met behulp van kritische succesfactoren zoals betrekken (participatie), bespreken (draagvlak creëren), beschouwen (analyse), bedenken (creativiteit) en besluiten (keuzes maken). Het resultaat kun je makkelijk in het beleid integreren om er de beleidsbeslissingen op te baseren. De consultants van CityD begeleiden je graag doorheen het volledige proces.']

Beleidsplan Vrije Tijd
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Als organisatie actief in sport, wil je dat de sportinfrastructuur zo goed mogelijk in kaart wordt gebracht zodat een visie met aanbevelingen kan worden ingezet bij de verdere uitbouw van deze sportinfrastructuur. CityD voert een analyse uit van vraag en aanbod naar sportinfrastructuur vertrekkende van de sporttakkenlijst, de sportdatabank, leden van sportclubs, bevraging van gemeenten, demografische gegevens en sporttrends. Uit de synthese destilleren we inzichten met bijbehorende strategische opties en komen zo tot een gericht actieplan dat snel kan worden geïmplementeerd.']

Sportinfrastructuurplan
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Om een bedrijf uit te baten, dien je rekening te houden met heel wat exploitatiekosten zoals energiekosten, onderhoudskosten, schoonmaakkosten, belastingen, verzekeringen en vaste kosten. Wil je weten of jouw onderneming deze kosten optimaal beheert? Denk je erover een zaak op te starten? Dan schrijft CityD het exploitatieplan voor jou uit zodat je precies weet waar je aan toe bent en succesvol onderneemt.']

Exploitatieplan
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='In de beleveniseconomie of experience economy willen klanten en bezoekers meer dan een product of dienst, ze zijn vooral op zoek naar een belevenis. Om een sterk belevingsconcept te ontwikkelen, is een totaalbeleving nodig. CityD bepaalt samen met jou een belevingsconcept dat betekenisvol en onderscheidend is en zoveel mogelijk zintuigen prikkelt. Via storytelling en co-creatie worden acties bepaald om de beleving te verlengen en herhaalbezoek te stimuleren. ']
