Lokale economie & Retail
Over lokale economie & retail
Een bloeiende lokale economie, detailhandel en horeca bepaalt mee de uitstraling van een gemeente. Het zorgt niet enkel voor comfort voor de eigen inwoners, maar is bijvoorbeeld ook positief voor de tewerkstelling. Een aantrekkelijke lokale economie trekt tot slot ook bezoekers aan.
Waar mensen wonen, wordt er ook gewerkt en is de vraag naar werk groter. Mensen hebben dingen nodig en dienen een inkomen te vergaren. Hoe groter het aanbod aan bedrijven in de breedste zin van het woord, hoe aantrekkelijker de stad of kern wordt voor werkzoekenden en bewoners. Vanaf het moment dat er een match is tussen het aanbod werk en de vraag, komt een hele dynamiek op gang die op haar beurt weer leidt tot meer bedrijvigheid, zowel profit als non-profit, en dus tot meer tewerkstelling leidt.
Overheden hebben er dus alle belang bij om met gericht en faciliterend beleid het economisch weefsel te versterken. Dit bepaalt de aantrekkelijkheid en welvaart van een stad of gemeente. Zeker in een veranderende wereld waar het gewicht van werk sterk verschoven is van productie naar dienstverlening. Dit heeft impact op locatie, mobiliteit, verweving. Een goed functionerende lokale economie en horeca in een gemeente is het gevolg van een evenwicht tussen alle facetten van vraag en aanbod. Het nastreven van dit evenwicht is een delicate oefening die van een hele reeks factoren afhangt, zoals aanbod bedrijventerreinen, ondernemersklimaat, bereikbaarheid, inrichting van het openbaar domein, concurrentie van nabijgelegen winkelconcentraties, … Bovendien moet rekening worden gehouden met een hele reeks van evoluties zoals de toegenomen mobiliteit van de moderne consument, schaalvergroting en ketenvorming van de handelszaken, vestiging langs invalswegen/de periferie, opkomst van e-commerce, … maar ook met vestigingsfactoren van ondernemingen.
CityD helpt overheden om een beleidsvisie voor economie op maat van de stad of gemeente uit te werken. Hierin komen alle aspecten aan bod die de economische dynamiek mee bepalen: ontwikkeling bedrijventerreinen, parkmanagement, huisvesting voor kantoor en (detail)handel, werkplekken voor sociale economie. CityD kan ook sterker inzoomen op beleidsvisies voor afzonderlijke sectoren zoals detailhandel en horeca of op afgeleide vragen zoals leegstandsanalyses, koopstroom- en aanbodanalyses, brancheringsplannen voor bestaande of nieuwe ontwikkelingen,… CityD helpt investeerders, retailers en ontwikkelaars om hun bijdrage aan de lokale economie grondig voor te bereiden en mogelijk te maken middels expansiebegeleiding, haalbaarheidsonderzoeken en de opmaak van dossiers voor het bekomen van een kleinhandelsvergunning.
De activiteiten van CityD bestrijken dus alle aspecten van de economische activiteit in stad, regio of land.
Waar mensen wonen, wordt er ook gewerkt en is de vraag naar werk groter. Mensen hebben dingen nodig en dienen een inkomen te vergaren. Hoe groter het aanbod aan bedrijven in de breedste zin van het woord, hoe aantrekkelijker de stad of kern wordt voor werkzoekenden en bewoners. Vanaf het moment dat er een match is tussen het aanbod werk en de vraag, komt een hele dynamiek op gang die op haar beurt weer leidt tot meer bedrijvigheid, zowel profit als non-profit, en dus tot meer tewerkstelling leidt.
Overheden hebben er dus alle belang bij om met gericht en faciliterend beleid het economisch weefsel te versterken. Dit bepaalt de aantrekkelijkheid en welvaart van een stad of gemeente. Zeker in een veranderende wereld waar het gewicht van werk sterk verschoven is van productie naar dienstverlening. Dit heeft impact op locatie, mobiliteit, verweving. Een goed functionerende lokale economie en horeca in een gemeente is het gevolg van een evenwicht tussen alle facetten van vraag en aanbod. Het nastreven van dit evenwicht is een delicate oefening die van een hele reeks factoren afhangt, zoals aanbod bedrijventerreinen, ondernemersklimaat, bereikbaarheid, inrichting van het openbaar domein, concurrentie van nabijgelegen winkelconcentraties, … Bovendien moet rekening worden gehouden met een hele reeks van evoluties zoals de toegenomen mobiliteit van de moderne consument, schaalvergroting en ketenvorming van de handelszaken, vestiging langs invalswegen/de periferie, opkomst van e-commerce, … maar ook met vestigingsfactoren van ondernemingen.
CityD helpt overheden om een beleidsvisie voor economie op maat van de stad of gemeente uit te werken. Hierin komen alle aspecten aan bod die de economische dynamiek mee bepalen: ontwikkeling bedrijventerreinen, parkmanagement, huisvesting voor kantoor en (detail)handel, werkplekken voor sociale economie. CityD kan ook sterker inzoomen op beleidsvisies voor afzonderlijke sectoren zoals detailhandel en horeca of op afgeleide vragen zoals leegstandsanalyses, koopstroom- en aanbodanalyses, brancheringsplannen voor bestaande of nieuwe ontwikkelingen,… CityD helpt investeerders, retailers en ontwikkelaars om hun bijdrage aan de lokale economie grondig voor te bereiden en mogelijk te maken middels expansiebegeleiding, haalbaarheidsonderzoeken en de opmaak van dossiers voor het bekomen van een kleinhandelsvergunning.
De activiteiten van CityD bestrijken dus alle aspecten van de economische activiteit in stad, regio of land.
Bekijk onze producten
[simple_tooltip content='Een krachtdadige visie voor uw handels- en horeca-apparaat in lijn met het decreet Integraal Handelsbeleid (IHB). Analyse van grof naar fijn leidt tot een aantal strategische keuzes, een heldere positionering en een wervend actieplan. ']

Strategisch Commercieel Plan
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Alle aspecten voor een sterk economisch weefsel op maat van iedere stad of gemeente passeren de revue: bedrijvigheid, handel, diensten en kantoren, sociale economie. Aan de lokale besturen om hier de nodige faciliterende en stimulerende maatregelen voor uit te werken. Aan CityD om hiervoor de nodige argumenten aan te reiken. ']

Beleidsplan lokale economie
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Samenwerking loont, ook op bedrijventerreinen en KMO-zones. CityD coördineert deze samenwerking en zoekt samen met bedrijven en de lokale overheid naar schaalvoordelen, synergiën en streeft hierbij naar een verbeterde organisatie en communicatie van het terrein.']

Parkmanagement
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='We kunnen wachten op nieuwe bedrijven, maar het is even belangrijk om de behoefte van de zittende bedrijven in kaart te brengen. De ruimtebehoeftepeiler impliceert een bevraging onder bestaande bedrijven, lokaal en regionaal maar brengt ook de wensen en vragen van de bevoegde overheden in kaart. Het matchen van vraag en aanbod, onderbouwd, doelgericht en vooral realistisch.']

Ruimtebehoeftepeiler
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='De klant verandert en dat heeft impact op het detailhandelsaanbod. We moeten de gewoonten van deze klant regelmatig bevragen en monitoren. Wat is zijn voornaamste beweegreden om een stad of kern te bezoeken? Is hij er inwoner, pendelaar of toerist? Komt hij dagelijks of sporadisch? ']

Koopstroomonderzoeken
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Leegstandscijfers roepen veel emoties op. Belangrijk bij elke discussie is een objectieve beschouwing. Dat is hier niet anders. CityD brengt de aard en spreiding van leegstand in kaart, vergelijkt appelen met appelen en zoekt samen met eigenaars, overheid en stakeholders naar de juiste oplossing voor het juiste probleem. Enkel met leegstandscijfers zwaaien brengt niets bij. Bekijk de mogelijkheden voor locatie of pand ten gronde en onderneem actie. CityD begeleidt u hierin.']

Leegstandsaanpak
[/simple_tooltip][simple_tooltip content=': De heilige graal? Niet per definitie maar wel belangrijk om zuurstof te geven aan het aanbod binnen de afbakening en perspectief aan de panden die erbuiten vallen. Een consequente en consistente benadering van het kernwinkelgebied zal eigenaars van panden sneller overtuigen om te investeren en zal zoekende ondernemers over de streep trekken om hier hun droom na te jagen.']

Afbakening van kernwinkelgebieden
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Het Vlaams beleid is duidelijk. Vlaanderen zet in op versterking van kernwinkelgebieden, op afbouw van verlinting van gewest- en verbindingswegen, op een actief aanbodbeleid in de periferie. Vier basisdoelstellingen zijn de kapstok voor uw handelsbeleid. CityD toetst deze aan het aanbod van stad of regio en geeft aan hoe het aanbod nog beter kan aansluiten op deze basisprincipes.']

Integraal handelsvestigingsbeleid (IHB)
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='CityD onderzoekt het brede economisch spectrum voor overheden maar zoomt net zo graag in op deelaspecten, zoals voorzieningen voor de zakelijke sector, kantoren of kantoorachtigen. Voorzien we nieuwe kantoren? Gaan we eerder over tot herbestemming van andere stedelijke functies? Oriënteren we ons op bereikbaarheid of op verweving en synergie?']

Kantorenstudie
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Investeerders en retailers zoeken steeds naar nieuwe vestigingsmogelijkheden voor hun formule of merk. Cijfers en extrapolaties van klantenbewegingen zijn één zaak, de visie van het lokaal bestuur en de mogelijkheden die deze visie schept, zijn een ander. CityD doet beide: u voorzien van de juiste objectieve data maar u ook op de hoogte brengen van al dan niet sluimerende plannen. Zodat uw geplande investering ook op de lange termijn verzekerd blijft.']

Expansiebegeleiding
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Vroeger de socio-economische vergunning, vandaag onderdeel van de omgevingsvergunning. CityD verzorgt voor u de opmaak, meer specifiek de onderbouwing van de 4 basisdoelstellingen van het decreet IHB. Geen overbodige marktonderzoeken maar een to the pointtoetsing van uw winkelproject aan deze 4 doelstellingen. ']

Kleinhandelsvergunning
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid benoemt 4 productcategorieën: voeding, persoonsuitrusting, producten voor land- en tuinbouw/planten en bloemen en tot slot ‘andere’. Uiteraard zijn dit verzamelnamen voor heel wat subbranches. CityD maakt zowel ten behoeve van investeerders en ontwikkelaars als voor overheden brancheringsplannen op die garant staan voor een evenwichtige detailhandelsstructuur voor een stad of voor een gedragen concept voor een retailontwikkeling ']

Brancheringsmodellen
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Welke omzet kan er behaald worden en waar komen de klanten vandaan? CityD onderzoekt het potentieel voor uw project of nieuwe vestiging en gebruikt hiervoor wiskundige modellen, gebaseerd op geactualiseerde referentiecijfers. ']
