Citymarketing & Centrummanagement
Over citymarketing & centrummanagement
Het mag duidelijk zijn, hier ligt de kiem van CityD. Ooit begonnen als de eerste centrummanager in Vlaanderen in 1999, voor de stad Genk, heeft de binnenstedelijke microbe de zaakvoerder nooit losgelaten. De eerste opdracht voor de kersverse centrummanager ruim 20 jaar geleden was de opmaak van een binnenstedelijk marketingplan voor de VZW Centrummanagement Genk.
Vandaag zit CityD in vele steden aan de knopjes inzake de opstart, de uitvoering en de begeleiding van centrummanagement, binnenstadsmanagement en/of verweefmanagement en er komen nog wel nieuwe begrippen. De essentie is dezelfde: samen kunnen we meer en visie zonder uitvoering is dode letter. Centrummanagement is geëvolueerd van een promotiegerichte benadering naar een meer vastgoedgerichte benadering. CityD heeft deze evolutie mee mogen vorm geven en kan intussen bogen op tonnen ervaring.
Van centrummanagement over citymanagement naar citymarketing of omgekeerd.
Het één geeft uitvoering aan het ander. Regio’s, steden of gemeenten wensen aan de hand van hun kernkwaliteiten duidelijke keuzes te maken, zodat bewoners, bezoekers en bedrijven duidelijk weten welke omkadering ze krijgen aangereikt zowel naar aanbod van stedelijke voorzieningen als naar infrastructuur. Het DNA van een stad of gemeente speelt hierbij een belangrijke rol als rode draad in de communicatie.
Citymarketing is vandaag de strategische communicatiekapstok bij uitstek waar hele stedelijke administraties hun dienstverlening aan kunnen ophangen. Een consequente toepassing verhoogt de herkenbaarheid, het samenhorigheidsgevoel, de fierheid voor bewoners en betrokkenen. Citymarketing gaat verder dan de creatie van een nieuwe huisstijl. Citymarketing is de bepalende factor voor het meerjarenbeleid van een overheid.
Vandaag zit CityD in vele steden aan de knopjes inzake de opstart, de uitvoering en de begeleiding van centrummanagement, binnenstadsmanagement en/of verweefmanagement en er komen nog wel nieuwe begrippen. De essentie is dezelfde: samen kunnen we meer en visie zonder uitvoering is dode letter. Centrummanagement is geëvolueerd van een promotiegerichte benadering naar een meer vastgoedgerichte benadering. CityD heeft deze evolutie mee mogen vorm geven en kan intussen bogen op tonnen ervaring.
Van centrummanagement over citymanagement naar citymarketing of omgekeerd.
Het één geeft uitvoering aan het ander. Regio’s, steden of gemeenten wensen aan de hand van hun kernkwaliteiten duidelijke keuzes te maken, zodat bewoners, bezoekers en bedrijven duidelijk weten welke omkadering ze krijgen aangereikt zowel naar aanbod van stedelijke voorzieningen als naar infrastructuur. Het DNA van een stad of gemeente speelt hierbij een belangrijke rol als rode draad in de communicatie.
Citymarketing is vandaag de strategische communicatiekapstok bij uitstek waar hele stedelijke administraties hun dienstverlening aan kunnen ophangen. Een consequente toepassing verhoogt de herkenbaarheid, het samenhorigheidsgevoel, de fierheid voor bewoners en betrokkenen. Citymarketing gaat verder dan de creatie van een nieuwe huisstijl. Citymarketing is de bepalende factor voor het meerjarenbeleid van een overheid.
Bekijk onze producten
[simple_tooltip content='Natuurlijk is de communicatie van jouw product maar zo sterk als de kernkwaliteiten ervan. Dus citymarketing is niet zomaar een stad verkopen in een catchy slogan maar strategische keuzes maken zodat bewoners, bezoekers en bedrijven precies weten wat ze mogen verwachten op vlak van faciliteiten, infrastructuur en communicatie. Zo kan de stad ook gericht toewerken naar doeltreffende initiatieven en speerpuntsectoren die deze kernkwaliteiten nog eens extra in de verf zetten. Het is dus de ‘making of’ en dan pas de ‘branding of’ die wordt toegepast voor een regio of stad. En wel in die volgorde. CityD begeleidt steden en regio’s van A tot Z met deze belangrijke en strategische positioneringsoefening.']

Citymarketingplan
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Geboren uit centrummanagement, heeft CityD de allereerste centrummanager van Vlaanderen in haar rangen (Genk, 1999). Dit leidde tot de oprichting van BRO België, nadien omgedoopt tot CityD, dynamic city improvement. Wij bewandelen met jou alle fases van centrummanagement. We zoeken naar haalbaarheid en wenselijkheid in overleg met handelaars, eigenaars en lokaal bestuur. We werken financieringsmechanismen uit (centrumversterkende bijdrage). We stellen samenwerkingsovereenkomsten tussen vzw’s en steden op en last but not least, we staan in voor de uitvoering ter plaatse dankzij een gedreven team van centrummanagers bij wie het vuur voor binnenstedelijke dynamiek heel erg brandt. Zij helpen jou onder andere met selectieprocedures en evaluatieprocessen. Kortom, je kan bij ons terecht voor al jouw vragen inzake een haalbaar en adequaat centrumbeheer, vandaag al sterk geëvolueerd naar verweefmanagement en vastgoedmanagement omdat hier de kansen liggen voor kleinere of grotere handelskernen of kernwinkelgebieden. ']

Opstart/uitvoering centrummanagement/verweefmanagement
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Statsmonitor voor jouw stad of gemeente. Je hebt het goed gelezen, staT met een T. Wij maken voor jou een digitale tool waarbij alle aspecten van detailhandel (aanbod, evolutie, leegstand, koopstromen, stedelijke voorzieningen, afstanden) overgoten worden met een kwalitatieve analyse van buurt of kern. Deze tool is perfect GIS-compatibel en laat ambtenaren of investeerders toe om zelf simulaties, online prognoses en projecties te maken. Een dynamisch dashboard dus voor de voorzieningen van jouw stad of gemeente. Wij komen dit graag demonsteren aan de hand van bestaande monitors. ']

Statsmonitor.be
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Onze centrummanagers voelen zich als een vis in het water tussen handelaars en ondernemers en beschouwen de handelskern als hun ‘winkel’. Met dezelfde passie en gedrevenheid als de handelaars stellen zij voor hun kern een jaarplanning op, werken ze een mediaplan uit, begroten ze tot twee cijfers na de komma, want - vaak met publiek geld - organiseren zij activiteiten en zetten ze initiatieven op die de sfeer en het profiel van deze kern sterk in de verf zetten. Zij doen dit in nauw overleg met de handelaars en de gemeentelijke administratie, want deze activiteiten vergen samenwerking op financieel, logistiek, organisatorisch en administratief vlak. De draaiboeken van onze centrummanagers bieden houvast en geven richting.']

Jaarplanning en jaarbegroting handelsactiviteiten
[/simple_tooltip][simple_tooltip content='Handelskernen beleven woelige tijden. Veranderend consumentengedrag, perifere retailparken, e-commerce, pandemieën,…Maar ze hebben troeven waarmee ze ook deze uitdagingen kunnen opvangen:
- ontmoetingsplek voor jong en oud;
- sterke mix van handel, horeca en dienstverlening, vaak aangevuld met cultuur, zorg, onderwijs, recreatie;
- bereikbaar voor voetganger, fietser, automobilist, pendelaar;
Al deze troeven worden vaak door handelsverenigingen uitgedragen. De handelaars zijn onze eerste inspiratie, maar hun energie moet gaan naar de uitbating van hun handelszaak. CityD zorgt voor ondersteuning en ontzorging, voor de opmaak van de nodige samenwerkingsovereenkomsten met stad of gemeente en voor de juiste administratieve opvolging. Alleen door samenwerking staan we sterk! ']
Opmaak samenwerkingsovereenkomsten en
[/simple_tooltip]
- ontmoetingsplek voor jong en oud;
- sterke mix van handel, horeca en dienstverlening, vaak aangevuld met cultuur, zorg, onderwijs, recreatie;
- bereikbaar voor voetganger, fietser, automobilist, pendelaar;
Al deze troeven worden vaak door handelsverenigingen uitgedragen. De handelaars zijn onze eerste inspiratie, maar hun energie moet gaan naar de uitbating van hun handelszaak. CityD zorgt voor ondersteuning en ontzorging, voor de opmaak van de nodige samenwerkingsovereenkomsten met stad of gemeente en voor de juiste administratieve opvolging. Alleen door samenwerking staan we sterk! ']

Opmaak samenwerkingsovereenkomsten en
statuten handelsverenigingen
[/simple_tooltip]
[simple_tooltip content='Centrummanagers kunnen gedurende een aantal uren per week afgevaardigd worden naar een stad of gemeente. Onze centrummanagers zijn flexibel, werken zich snel in een nieuwe omgeving in en zetten vanaf dag één hun ervaringen en referentiekaders in. Lokale spelers moeten zich vaak inwerken in de materie van het centrummanagement en hebben bijgevolg meer tijd nodig om vertrouwd te geraken met de veelzijdigheid en complexiteit van het centrummanagement anno 2020. We spreken over verweefmanagement, over herbestemming, over een snel wijzigend retaillandschap. Hedendaags centrummanagement is al lang niet meer de gezamenlijke promotie van 20 jaar geleden.
Behalve centrummanagers, detacheert CityD ook deskundigen naar diensten lokale economie, citymarketing en/of ruimtelijke ordening wanneer hier nood aan is. Dit kan betrekking hebben op het opzetten en coördineren van nieuwe initiatieven, op vervanging bij langdurige afwezigheid, op het tijdelijk inzetten van bijzondere expertise,…. Met jarenlange ervaring binnen de vele aspecten van het ruimtelijk-economisch beleid, is onze dossier- en beleidskennis ook inzetbaar in jouw stad of gemeente. We zitten graag met je samen om de noden en vragen op maat van jouw stad of gemeente te bespreken.']
